Succesvolle SSL-beursgang smaakt naar meer

De beursgang van de SST-lijn Beijing-Shanghai heeft probleemloos 30 miljard yuan opgeleverd. Aangespoord door dit succes denkt China Railway dat tegen een grote schuldenberg aankijkt, om andere filialen eveneens naar de beurs te brengen.

Het filiaal met de SST-lijn-tussen Beijing en Shanghai telt maar 67 werknemers maar het is wel de meest succesvolle lijn in China. Ze maakte in 2018 10 miljard yuan winst. Het filiaal trok naar de beurs om 30 miljard yuan op te halen. 12 miljoen kleine investeerders toonden hun belangstelling. De beursgang vond de som al bij de institutionele beleggers zodat maar een miniem gedeelte van 0,79% over bleef voor de individuele beleggers.

Vorige week verklaarde voorzitter Lu Dongfu van China Railway dat dit initiatief maar het begin was. In 2020 zijn de Chinese spoorwegen nog van plan hun vrachtfiliaal, de wagonproducent Jingying HeavyIndustry en het filiaal Beijing Tieke Shougang Railway Technology dat SST-uitrusting vervaardigt eveneens naar de beurs te brengen. Lu voegde er nog aan toe dat China Railway de haalbaarheid zal onderzoeken van nog andere lijnen en business groepen.

Hoewel de ontwikkeling van het snelle spoornet vaak wordt geprezen als model, bestond de financiering hoofdzakelijk uit regeringsfondsen, bankleningen en obligaties. Het geld van de beursgang zal aangewend worden om 65% te verwerven van een (niet genoemde) spooroperator. Het geld brengt cash in het laatje van de spoorwegmaatschappij die een schuld torst van 5,5 biljoen yuan. Het rendement op de activa bedraagt amper 0,07%. De maatschappij betaalde in 2018 maar 80 miljard yuan aan intrestlasten of aan een voet van 1,6%. Niettegenstaande de hoge schuldenlast vinden experts dat deze tamelijk transparant en onder controle is. Voor dit jaar wil China Railway 2000 km nieuw snel spoor in gebruik nemen en heeft nu al met 35.000 km het grootste SST-netwerk in de wereld

Bron SCMP

  1.  
Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar