Taobao in zee met Yahoo Japan

Nauwelijks maakte Baidu bekend in China een onlinewinkel op te starten met de Japanse gigant Rakuten of concurrent Alibaba reageert al met de tegenzet. Taobao en Yahoo Japan gaan vanaf 1 juni elkaars lijsten van producten doorspelen, zodat de Japanners Taobao’s producten kunnen kopen en vice versa.

Het gaat wel snel bij het partner zoeken in het Chinese internet-wereldje. Twee weken geleden deelde China’s grootste zoekmachine Baidu mee samen met de Japanse webwinkel Rakuten in China een verkoopscentrum te zullen opstarten. Concurrent Alibaba maakte dan gisteren op zijn beurt bekend vanaf 1 juni samen met Yahoo Japan twee online-verkoopplatformen te zullen lanceren, waarbij beiden respectievelijk 8 miljoen en 50 miljoen eigen producten zullen aanbieden op het platform van de partner. Het verbond wordt gesteund door Softbank, die investeerde in beiden. De partners hebben samen een transactievolume van 290 miljard yuan en 260 miljoen gebruikers. “Samen kunnen we eBay verslaan”, aldus baas Son van Yahoo Japan. Volgens Son heeft Azië de Verenigde Staten vervangen als de sleutelmarkt voor internetfirma’s.  Baas Jack Ma van Alibaba hoopt dat het verbond met de Japanse partner hem de details zal bijleren van de grensoverschrijdende e-business. Andere markten zullen pas volgen binnen twee jaar. Zijn hoofdklemtoon blijft op China. Vorig jaar werd via internet in China 250 miljard yuan verhandeld, maar verwacht wordt dat dit bedrag sterk gaat stijgen. Taobao kan zich wel aan concurrentie verwachten, maar is nu verzekerd van uitbreiding naar buiten. Ondertussen raakten ook de resultaten bekend  van Alibaba’s eerste kwartaal: de winsten stegen met 34 %. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bekend werd dat Soros zou willen investeren in Alibaba. Deze zou zich willen ontdoen van Yahoo.
Vorige afleveringen: klik op tag e-commerce

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *