Toeristische revival bleef niet uit

Gedurende de vrije dagen rond 1 mei werden 274 miljoen uitstappen gemaakt of 19 % meer dan in 2019. Dit bracht een omzet voort van 148 miljard yuan. Vooral minder bekende bestemmingen scoorden hoog

Oude stad Jianchang in Xichang (Sichuan) Foto Xinhua Disclaimer

Na drie jaar Covid-beperkingen hebben de Chinezen ruim geprofiteerd van de mogelijkheden die de vrije dagen rond 1 mei voor het toerisme boden. Voorheen minder bekende bestemmingen werden op slag ster attracties.

De Dehong Tai en Jingo autonome prefectuur in Yunnan zag zijn hotelreservaties maal 22 gaan terwijl in de Yanbian Koreaanse autonome prefectuur 90% van de hotels volzet waren al drie dagen nog voor de vakantie begon. In Zibo waarvan de barbecue plots populair werd, stegen de hotelreservaties ook maal 20. Volgens reisportaal Fliggy was dit ook het geval te Lianyungang en Xuzhou in de provincie Jiangsu, Shangrao (Jiangxi) en Yantai & Weihai in Shandong. Online reisagentschap Lvmama telde 150 % meer boekingen voor korte trips  naar rurale bestemmingen. De ticketverkoop voor de binnenlandse toeristische bestemmingen verdubbelde in vergelijking met 2018, aldus Trip.com.

Ook de reizen naar het buitenland en de dito hotelboekingen stegen sterk maar liggen toch nog ver onder het niveau van voor 2019.  De gemiddeld afgelegde afstand per vliegtuig benadert opnieuw deze uit 2019 op 2% na. Dee prijs lag wel één derde hoger dan toen.

Wuyi berg Foto Xinhua Disclaimer

De omzet van het toerisme bereikte 148 miljard yuan en dit ligt 1% hoger dan voor 2019. In totaal werden 270 miljoen trips gemaakt of 162% meer dan vorig jaar. De spoorwegen vervoerden elke dag gemiddeld 18 miljoen passagiers of 464% meer. De luchtvaartmaatschappijen bereikten dagelijks 1,88 miljoen trips of vijf maal meer dan in 2022 en bij de autosnel- en waterwegen verdubbelden de cijfers zowat. Tijdens de vakantieperiode werden 47.500 culturele- en ontspanning festiviteiten gehouden en daar namen 166 miljoen personen aan deel.

Kortom het toerisme-in het binnenland zit terug op het niveau van voor 2019, het buitenlands toerisme (nog) niet. Zeker is dat het verbruik terug aantrekt. Het blauwboek, onlangs uitgebracht door de China Tourism Academy, schat dat dit jaar ongeveer 4,55 miljard binnenlandse toeristenreizen zullen worden gemaakt, een stijging van 73 % ten opzichte van 2022. Het projecteert ook dat China dit jaar meer dan 90 miljoen inkomende en uitgaande reizen zal zien

Bronnen: Global Times, Peoples Daily, China Daily, Beijing Review .

Print Friendly, PDF & Email