Voorbereidingen getroffen voor meer lokaal lentefestival

Omdat de bevolking gevraagd werd liever tijdens de Chinese nieuwjaar periode niet te reizen, heeft de regering er voor gezorgd dat de voorraden uitgebreid werden en het cultureel aanbod versterkt. De logistieke firma’s zullen zich uit de naad werken, maar horeca en toerisme gaan een negatieve weerslag ondervinden.

Geen overrompeling in Beijings West station

De aanloop tot het Lentefestival of de viering van het Chinese nieuwjaar is zopas begonnen. Het Chinees nieuwjaar valt dit jaar op 12 februari maar de vakantieperiode van 40 dagen die donderdag startte, loopt tot 19 februari.  Hoewel de pandemie grotendeels overwonnen is, duiken her en der nieuwe besmettingshaarden op. Om verdere verspreiding tegen te gaan, heeft de overheid de migranten gevraagd dit jaar niet te reizen en het nieuwjaar te vieren in de stad waar ze werken. De regering heeft een reeks maatregelen getroffen om te garanderen dat dit goed verloopt. Wekelijks zal 20.000 tot 30.000 ton diepgevroren varkensvlees op de markt worden gebracht. Ook het aanbod van groenten en spijsolie zal worden gegarandeerd.

De regering vraagt dat groothandelsmarkten, supermarkten en ook restaurants hun openingsuren uitbreiden. Van de buurtwinkels wordt gevraagd dat ze minimum 8 uur open blijven. De e-commerce platformen en de logistieke bedrijven worden aangemaand non stop te leveren, maar wel met bonussen voor het personeel als het blijft werken. Zhengde Medical uit Shaoxing betaalt de 600 niet lokale bedienden die blijven 5000 yuan uit. Shaoxing Hucais Laser Materials Technology keert 200 yuan toelage uit per werkdag, betaald verlof (later) en gratis maaltijden.

Om het verbruik te stimuleren, schrijven de lokale besturen kortingsbonnen uit, maken de toegang gratis op toeristische plaatsen en organiseren promoties zowel voor online aankoop als in de fysieke winkels. Alibaba voelt nu al dat er een grotere vraag is naar vooraf bereide lentefeestdiners en naar huishoudtoestellen. De regering wil ook dat het aanbod van ontspanning vergroot wordt zowel online als op Tv. Gratis wifi wordt aangemoedigd.

Voor horeca en toerisme wordt een negatieve weerslag verwacht. Dit jaar zouden met het lentefestival 1,7 miljard reizen worden gemaakt of 40% minder dan in 2019.  Global Times stelde vast dat de prijs van vliegtuigtickets daalde met 20 tot 30%. Bij de spoorwegen werden sommige treinen geschrapt, officieel wegens gebrek aan belangstelling. Op sociale media gaat de veronderstelling dat het schrappen bewust gebeurt om reizen te ontmoedigen. Hoe dan ook de spoorwegen verklaarden dat toen de lente rush donderdag begon 4 miljoen trips werden gemaakt of 66% minder.

Logistiek

De Post verwacht dat het volume aan pakjes dit jaar tijdens het lentefestival een sterke groei zal kennen. Het vraagt zijn koeriers om de preventie van de pandemie in evenwicht te brengen met het garanderen van het levensonderhoud bij de klanten. Het door JD.com gesteund Dada-leveringsplatform biedt zijn personeel toeslag op hun salaris aan en heeft het aantal bestellers uitgebreid. Dada heeft voorraden opgeslagen zoals maskers en ontsmettingsmiddelen en een mechanisme ingesteld voor noodgevallen. Logistiek provider BEST heeft zijn goederen opgeslagen gebaseerd op samenwerking met de handelaars zodat de goederen zich al op voorhand in de opslagplaatsen bevinden. Ook verleent het bedrijf bonussen onder meer aan sorteerders en aan afleverpunten voor de laatste kilometer.

De logistieke arm van Alibaba Cainiao heeft de banden met zijn partners ZTO Express, STO Express en YTO Express nog nauwer aangehaald om te garanderen dat de e-commerce pakjes gedurende het lentefestival vlot worden geleverd. Minstens 55 Cainiao invoer opslagplaatsen blijven open en het bedrijf keert 200 miljoen yuan toeslag op hun salaris aan zijn koeriers die toch blijven werken. ZTO verklaarde dat 60.000 koeriers zullen werken op zijn 10.000 verkooppunten en dit met 5000 bestelwagens en 10.000 chauffeurs.

Verbruik

t
Firma voor gegevens analyse Nielsen Holdings verwacht dat de Chinese verbruikers tijdens de nieuwjaar periode 33% meer FMCG (fast-moving consumer goods of veelverkochte consumentengoederen) zullen kopen en dat er 17% meer koopjes zullen zijn. Het verwacht dat het Chinees nieuwjaar meer gevierd zal worden in kleine groepjes. ‘Liever thuis koken dan naar een restaurant gaan’ wordt volgens Nielsen ondervoorzitter D.S. Erdogan het devies. Ze voorspelt ook meer de nadruk op kwaliteit bij het verbruik van alcoholische dranken.  E-commerce en thuislevering ondersteunen deze markt.

Global Times, Technode

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.