Waarom heeft Saoedi-Arabië het duurste paviljoen in Shanghai?

Het paviljoen van Saoedi-Arabië is het duurste op de Wereldtentoonstelling in Shanghai. Dat is geen toeval. Vorig jaar in november stak China de Verenigde Staten voorbij als grootste afnemer van Saoedische olie. En er is meer. Saoedische firma’s investeren volop in raffinaderijen en petrochemische projecten in China.

Sommige waarnemers zien achter de toenadering een bewuste Aziëstrategie van de Saoedi’s om zich onafhankelijker te kunnen opstellen tegenover Washington. Washington zorgt voor de veiligheid van Saoedi-Arabië, in ruil voor gegarandeerde olieleveringen. De VS hebben in Saoedi-Arabië lucht-, land- en zeemachtbasissen en het land was tussen 2005 en 2008 hun belangrijkste wapenklant. De nieuwe koning Abdullah (86 jaar) maakte echter enkele maanden na zijn troonsbestijging in 2006 zijn eerste buitenlandse reis … naar China. Hu Jintao was al twee keer in Saoedi-Arabië. De voormalige Saoedische ambassadeur in de VS, Turki al Faisal, verklaarde dat de onvoorwaardelijke steun van Washington aan Israël voor ongenoegen zorgt, en er met China gemakkelijker samen te werken valt, zonder historische problemen.
De twee landen knoopten pas in 1990 diplomatieke betrekkingen aan. In 2008 was hun handelsvolume al 40 miljard dollar. China koopt nu ongeveer een miljoen vaten per dag uit Saoedi-Arabië (de totale Chinese vraag zal eind 2010 meer dan 9 miljoen vaten per dag bedragen, de Amerikaanse vraag piekte in 2005 op bijna 21 miljoen vaten). Aramco, de grootste producent van ruwe olie ter wereld, bouwt met Sinopec en Exxon een raffinaderij in Fujian, met een capaciteit van 240.000 vaten per dag. Het onderhandelt ook met Sinopec over een ander project van 200.000 vaten per dag in Shandong. Saudi Basic Industries, het grootste petrochemisch bedrijf ter wereld, bouwt alweer met Sinopec aan een petrochemisch complex dat dit jaar moet opstarten in Tianjin. Er zijn 90 Chinese firma’s actief in Saoedi-Arabië, voornamelijk in de bouwsector. China kreeg in 2009 het contract voor de bouw van een supersnelle trein tussen Mekka en Medina.
Bron: Bloomberg
Bekijk openingsceremonie Peking tijd 20 uur,  Brussel-tijd 14 u

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *