3 landen willen Chinese BRI-contracten opnieuw beoordelen

Maleisië heeft projecten stopgezet van vier Chinese contracten die uitgevoerd worden binnen het kader van het ‘Belt &Road Initiative’ (BRI), maar die afgesloten werden door de vorige ‘corrupte’ regering. Er komt een heronderhandeling van de contracten met Beijing. De aanleg van twee waterkracht dammen in Nepal ligt eveneens stil en ook de regering uit Myanmar wil de uitbouw van de speciale zone te Kyaukpyu minder grootschalig dan de plannen van 10 miljard dollar eerst voorzagen.

East Coast Rail Link

Afgelopen week werd bekend dat Maleisië drie projectcontracten stopzet die uitgevoerd werd door Chinese bedrijven voor een bedrag van 22 miljard dollar. Het gaat vooreerst om de East Coast Rail Link die de Maleisische minder ontwikkelde oostkust verbindt met Zuid Thailand en Kuala Lumpur. Daarnaast zijn er nog twee pijplijn projecten die elk één miljard dollar kosten. Bouwheer Malaysia Rail Link heeft China Communication Construction een brief gestuurd die de projecten opschort en Suria Strategic Energy Resources van het ministerie van financiën bracht China Petroleum Pipeline Bureau op de hoogte van hun opschorting. Als motief wordt in de brief ‘overdreven kosten’ genoemd. Minister van Financiën Lim Guan Eng bevestigde donderdag dat ook nog de aanleg van een pijplijn onderbroken werd die Malakka verbond met een Petronas raffinaderij en een geïntegreerd ontwikkelingsproject te Pengerang dat 813 miljoen dollar zou kosten.
De opschorting van de projecten volgt nadat premier Mahathir de verkiezingen won van zijn tegenstander Najib Razak die miljarden pompte in infrastructuurwerken door Chinese bedrijven. De nieuwe regering had beloofd overdreven uitgaven terug te dringen, alle Chinese projecten opnieuw te zullen bekijken evenals de ‘onrechtvaardige verdragen’. Het ministerie van Financiën vermoedt voorts dat fondsen van Export-Import Bank of China misbruikt werden om grond in Penang te kopen die eigendom was van staatsfonds 1MDB om die te helpen zijn stijgende schulden terug te betalen. Ondertussen werd vorig premier Najib aangehouden en in beschuldiging gesteld van corruptie. De minister van Financiën verklaarde vorige maand dat van de pijplijnen nog maar 13% was afgewerkt terwijl al 90% van de kosten werden betaald. 85% van de financiering komt van de Export-Import Bank of China die ook de East Coast Rail Link op zich nam. Het ministerie vindt de 20 miljard kosten 5 miljard te veel en wil deze som besparen. Minister van Financiën Lim Guan Eng is van plan om zo snel mogelijk China te bezoeken om de overeenkomsten te heronderhandelen. Hij vond dat de East Coast Railway Link enkel kan doorgaan na ernstige kostenvermindering. De nieuwe regering heeft ook een spoorproject met Singapore onderbroken. Premier Matahir bereidt van zijn kant een bezoek aan Beijing voor tijdens de tweede helft van augustus. Hij bezocht het land al zeven maal toen hij premier was tussen 1981 en 2003.

Nepal

In Nepal is het lot onzeker van twee waterkracht dammen die ook door Chinese bedrijven aangelegd worden. Het gaat om het Budhigandaki project en het West Seti project. Vorig kende eerste minister Prachanda verrassend het Budhigandaki project toe aan de China’s Gezhouba Group dat zowat voor alles zou instaan van engineering, 2,5 miljard $ financiering tot de uitvoering. Nu wordt gezegd dat hierbij de voorziene procedures niet werden gevolgd. De China Three Gorges Corporation (CTG) kreeg in 2011 de vergunning om het West Seti project voor 1,8 miljard $ te bouwen nadat het Australische SMEC haar financiering niet rond kreeg. In november 2017 tekende CTG met de Nepal Electricity Authority een joint-venture waarbij CTG drie vierde controleerde. Nu vraagt CTG naar verluidt een overheidsgarantie en ook een rendement van 17%.
Minister van Energie Pun heeft aan Xinhua verklaard dat de overeenkomst met CTG voor West Seti niet werd geschrapt. Bij de bespreking van de begroting werd in het parlement wel gezegd dat Nepal het West Seti project wil voortzetten met eigen fondsen. De vorige regering had het Budhigandakiproject eind 2017 geschrapt, maar de huidige regering wil verder samenwerken met China ofwel door een overeenkomst tussen de regeringen of door het opnemen van zachte leningen van China. Pun beloofde wel een openbare aanbesteding voor Budhigandaki. Tijdens het recente bezoek van de Nepalese premier Oli werd voor de publieke opinie vooral de nadruk gelegd op de doortrekking van de trein van Xigaze naar Kathmandu. Achter de schermen zal echter ook wel onderhandeld zijn over hoe uit de dammen-impasse te geraken.

Myanmar

Kyaukpyu speciale zone

Vermelden we tenslotte dat de Myanmar minister van Planning en Financiën Soe Win die een voormalig Deloitte topman is,  wil bezuinigen op de aanleg van een speciale economische zone te Kyaukpyu recht tegenover de Indische oceaan. In 2015 won Citic groep de rechten om de zone te ontwikkelen, maar de plannen zouden 10 miljard dollar kosten. De minister wil het project nu zo beperkt mogelijk houden om niet opgezadeld te zitten met leningen die niet of moeilijk kunnen worden terug betaald. Myanmar heeft voor 9,6 miljard buitenlandse schulden waarvan 40% aan China. Ook hier zal opnieuw onderhandeld moeten worden.
Bronnen: SCMP, FT

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *