“Alibaba verkocht op 11.11 voor 120 miljard”

In theorie heeft Alibaba op vrijgezellen dag 11.11 voor 120 miljard yuan verkocht en daarmee is het ’s werelds grootste verkoopfestival. Omdat mogelijks met het gebruikte ‘Gross Merchandise Volume’ (GMV) kan gesjoemeld worden, heeft Jack Ma zijn verkoopcijfer dit jaar laten onderzoeken door PwC. Hoewel Alibaba met 68 % marktaandeel kampioen is, verkochten de grootste e-commerce firma’s in totaal voor 177 miljard.

singlesdayBegonnen in de jaren negentig aan de universiteit heeft Alibaba van vrijgezellen dag vanaf 2009 een koopdag via internet gemaakt waarbij op 11.11 allerlei kortingen gelden. Ondertussen is de Chinese vrijgezellen dag uitgegroeid tot ‘s werelds grootste koopfestival dat al groter is dan Cyber Monday & Black Friday in de VS. Dit jaar werden op de Alibaba platformen voor 120 miljard yuan aan goederen verkocht. 82 % van alle verrichtingen werden gedaan via mobiele terminals, 12 % meer dan vorig jaar. Bij concurrent JD.com bedroeg dit zelfs 85 %. 
De Alibaba klanten winkelen bij de 9 miljoen onlinewinkels op de website Taobao, maar vooral ook op Tmall. Op die site hebben inmiddels 70.000 merken een ‘speciaalzaak’ geopend en in totaal worden 6 miljoen producten verkocht. De kopers meestal maximum 35 jaar hebben uitstekende opleidingen, goede banen en ze zijn veeleisende, zeer kritische consumenten. De financiële arm van Alibaba Ant Financial beweert 1,05 miljard transacties te hebben verricht, wat 48 % meer is dan vorig jaar Ant Financial’s MYBank kende 50 miljard leningen toe aan 1,3 miljoen verkopers om hen te helpen bij het online brengen van hun producten. Ant Credit Pay verschafte 100 miljoen klanten krediet om de producten te kopen.

gala_kobebryant

Kobe Bryant tijdens het gala


De 120 miljard verkochte producten ligt 24,5 % hoger dan vorig jaar. Nieuw dit jaar was dat het festival uitgebreid werd naar Hongkong en Taiwan en dat sommige klanten met een VR-bril konden kopen bij Macy’s in New York. Omdat de koopervaring ook liefst leuk moet zijn, werd het festival ingeleid door een uren durend tv-gala in de Water Cube waarbij onder meer basketter Kobe Bryant, actrice Scarlett Johansson en voetballer Beckham aanwezig waren. Hoewel Alibaba 68 % van het volume tijdens vrijgezellendag op zich nam, hadden de 16 grote e-commerce sites volgens Syntun een totale omzet van 177 miljard. Volgens gegevens van het State Post Bureau hebben de koerierdiensten op 11.11 voor 251 miljoen pakjes bezorgd en dat is de helft meer dan vorig jaar. Vrijdag zouden daar nog 1,05 miljard pakjes bijkomen. Deze pakjesvloed blijft 3 dagen op het logistiek systeem wegen.

Betrouwbaar?

Tijdens zijn toespraak verklaarde Jack Ma (Alibaba) te zullen dokteren aan de ‘Gross Merchandise Volume’-methode om het succes van het gebeuren te meten. Naar verluidt doen bepaalde eigenaren van winkels nepbestellingen bij zichzelf om hun cijfers op te drijven. In de GMV-prijs zijn ook de kosten begrepen om de pakjes thuis te bestellen. Alibaba heeft dit jaar alvast PwC onder de arm genomen om het GMV-cijfer te verifiëren en te controleren. Ma verklaarde dat het gebeuren nog 92 jaar zou doorgaan. Vorig jaar liep het bedrag zo hoog op dat Alibaba de zesde provincie in China zou betekenen. Dit jaar wordt  het verkoopcijfer van ’s werelds twintigste economie benaderd. Volgens voorzitter Duncan Clark van consultancy BDA China en auteur van een boek over Alibaba zou het GMV tot 20 % opgekrikt kunnen zijn door ‘klik’-stations die met opzet de cijfers opdrijven.
 
Bron: SCMP, China Daily, NRC, Global Times

Print Friendly, PDF & Email

2 comments for ““Alibaba verkocht op 11.11 voor 120 miljard”

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *