Ook in China breidt de markt van vakantiehuizen uit

Airbnb uit San Francisco zet nu ook in China een entiteit op voor vakantiewoningen om te wedijveren met lokale spelers als Tujia.com en Xiaozhu.com. De overheid houdt de sector in de gaten. Hoewel China er ook nog niet uit is of de huizen al of niet onder hotels vallen, is het toch duidelijk dat deze sector ook een reglementering zal ondergaan zoals bijvoorbeeld het taxidelen.

airbnbAirbnb is een in 2008 te San Francisco opgerichte online firma voor de verhuur en boeking van privé-accommodaties. De website omvat wereldwijd meer dan 2.000.000 privé-accommodaties in 192 landen en 33.000 steden. Vanaf de oprichting in augustus 2008 tot juni 2012 werden 10 miljoen overnachtingen verhandeld in Airbnb. De site stelt bijgevolg huiseigenaren in verbinding met reizigers die gedurende een korte termijn een verblijf willen huren. Op 7 december wordt in China officieel het Chinese bedrijf Airbnb China opgericht. AirBnb merkt op dat het land een van de snelst groeiende markten is in toerisme naar het buitenland. De AirBnb-website werd opgericht in 2007 en sindsdien hebben Chinese reizigers 3,5 miljoen AirBnb fiches van accommodaties nagetrokken. Vorige maand verklaarde technologie manager Blecharczyk dat zijn firma met 70.000 fiches voor accommodatie in China de topoptie voor jonge Chinese reizigers wil zijn. Concurrentie is gegarandeerd met de lokale firma’s Tujia.com en Xiaozhu.com. Het delen van huizen maakt eigenlijk deel uit van de snelle uitbreiding van de deeleconome waarbij ook het delen van wagens behoort. Verwacht wordt dat de komende 5 jaar de deeleconomie jaarlijks met 40 % zal stijgen om in 2020 tot 10 % uit te maken van het bnp, aldus cijfers van het National Information Center and China Internet Association. Naar verluidt beschikt AirBnb in China al over tientallen personeelsleden, heeft het een partnerschap met Alipay maar de functie van CEO staat nog open.

Concurrentie

tujia-1-melissay

Mede oprichter Melissa Yang van Tujia


Geïnspireerd door het AirBnb succes zijn in China sinds 2011 verschillende firma’s voor het delen van vakantiehuizen ontstaan. Het vijf jaar oude Tujia.com beschikt over lijsten met 450.000 eigendommen in meer dan 300 Chinese steden. Ze gaan een stap verder door samenwerking met vastgoedontwikkelaars die appartementen ter beschikking stellen voor korte verhuur. Sinds 2010 staan nogal wat appartementen leeg. Het bedrijf beschikt ook over een hoteltak die gestandaardiseerde diensten aanbiedt voor sommige van zijn eigendommen. Sinds juni heeft Tujia.com enkele kleinere rivalen opgekocht en het kreeg voor $ 300 miljoen van investeerders waarbij All-Stars Investment Ltd., Ascott Ltd. en Ctrip.com International. Nu wordt de waarde van Tujia op $ 1 miljard geraamd. Andere concurrenten zijn Xiaozhu.com dat in mei 2012 werd opgericht en over lijsten beschikt met 100.000 verblijven en Zhubaijia.com dat reizigers beoogt die naar het buitenland reizen voor een korte huurperiode. Zjhubajia beschikt over 250.000 eigendommen in 70 landen.

Regulering

In de VS is AirBnb te New York verwikkeld in een juridisch geding tegen een wetsvoorstel van de staat om het verhuur van korte duur in te perken. Volgens juridisch adviseur Zhao Zhanling bij ngo Internet Society of China wordt nog gediscuteerd over korte verhuringen  waarvan de verhuurder aan de nodige vergunningen i.v.m. veiligheid en sanitaire voorzieningen wil geraken over dezelfde kam gescheerd moeten worden als de hotelsector. Tientallen steden in China hebben na een richtlijn van de regering een voorstel van reglement uitgevaardigd voor carpoolen. Het is enkel een kwestie van tijd vooraleer dit er ook komt in deze deelsector. Wanneer eenmaal het aantal huizen  de markt van huizen- en verhuurprijzen  kan beïnvloeden, kan zeker actie verwacht worden van regelgevers, maar voorlopig is de markt van het delen van vakantieverblijven te klein.
Bron: Caixin, Forbes over Tujia (foto)

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden.