‘Belt and Road, weg naar welvaart, geen schuldenval’

schuldenval

China verwerpt de kritiek dat veel projecten van het Belt and Road Initiatief (BRI), de nieuwe Zijderoutes, een schuldenval zijn voor de partnerlanden.

Op het World Economic Forum on the Middle East and North Africa kwam het onderwerp aan de orde. Tijdens die bijeenkomst wees een CNN-journalist op de problemen van de met Chinees geld gefinancierde haven van Mombasa (Kenia). Iemand van Brookings Institution beschuldigde China ervan dat het alle risico’s overlaat aan de ontvangers van leningen. Met andere woorden: China zou vooral op eigen voordeel uit zijn en de partnerlanden in een soort houdgreep nemen. Chinese woordvoerders gingen daar tegenin en kregen bijval van een vertegenwoordiger van Pakistan.

Schuldenval voorkomen

Li Chengwen van het ministerie van BuZa zei dat China aan mechanismen werkt om het probleem van de mogelijke schuldenval te voorkomen of op te lossen. Bovendien heeft tot nog toe geen van de meer dan 100 landen die deelnemen aan de Belt and Road ‘ zelf een klacht ingediend over een zogenaamde schuldenval’, volgens Li. ‘De bedoeling van het initiatief is de economische welvaart van een land te verhogen. Het BRI heeft niet tot doel het politieke of geografische gezag van China uit te breiden’.

Pakistan

Shandana Gulzar Khan, een politicus van de Pakistaanse regeringspartij, beaamde dat. ‘Je moet je eigen belangen goed voor ogen houden, dan zul je merken dat China geen oneerlijke partner is. Alles hangt ervan af of je je huiswerk maakt’. Als de landen goed voorbereid aan de onderhandelingstafel komen kunnen ze samen met China een resultaat boeken dat voor beide partijen voordelig is. Mevrouw Khan voegde daar als bewijs aan toe dat de China-Pakistan Economic Corridor in Pakistan al tienduizenden banen heeft opgeleverd en de economie van een hele regio heeft laten opleven. Deze woorden zijn overigens een herhaling van uitspraken gedaan door Imran Khan, sinds augustus 2018 premier van Pakistan. Ook in de All-Party Parliamentary Group for the Belt and Road Initiative and China-Pakistan Economic Corridor van het Britse parlement laten hoge Pakistaanse vertegenwoordigers zich lovend uit over de rol die het BRI in hun land speelt.

Noodzakelijke risicobestrijding gebeurt al

Een ander tegenargument kwam van He Wenping, van het Institute of West-Asian and African Studies. Zij wees erop dat de leningen van China aan andere landen bestaan uit geld van de Chinese belastingbetalers. Als er een partij is die ervoor moet zorgen dat de schulden kunnen worden terugbetaald is het wel China zelf, volgens He. Dat China een leerproces doormaakt wat leningen toekennen betreft, blijkt ook uit het artikel in de Financial Times van 4 april,China state banks pull back from risky overseas projects. Daaruit blijkt dat Chinese banken veel voorzichtiger geworden zijn en dat er overleg is met partnerlanden om leningen en contracten met minder risico’s af te sluiten. Waarschijnlijk heeft de wens om voor BRI reclame te maken en onervarenheid bepaalde Chinese leners in het begin onvoorzichtig gemaakt. Van een sluw plan om via niet-terugbetaalbare leningen invloed te verwerven, zoals in het Westen wordt beweerd, is echter totaal geen sprake.

Niet ‘China First’

‘China zwaait niet met de “China Eerst”- vlag’, zei He Wenping in een toespeling op de slogan van  president Trump, wiens regering een hevige tegenstander is van het BRI. Op het einde van deze maand organiseert China een tweede Belt and Road forum in Beijing. Daar zal volgens He Wenping de aftrap gegeven worden voor een tweede fase van het gigantische project. Het BRI zal nog meer openstaan voor de hele wereld. Ook vertegenwoordigers van andere landen dan China zullen zetelen in de adviescomités van het BRI.

WEF

Het World Economic Forum on the Middle East and North Africa vond op 6 en 7 april plaats in Jordanië. Mee dan 1000 vooraanstaande politici, ondernemers en waarnemers uit de Arabische wereld, Afrika, Azië en het Westen kwamen er samen. Een van de voorzitters was de Nederlandse minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Sigrid Kaag.

Bronnen: Xinhua, weforum.org (website van World Economic Forum), Financial Times

Print Friendly, PDF & Email

1 comment for “‘Belt and Road, weg naar welvaart, geen schuldenval’

  1. Voor schuldafbouw moet je bij de Mongolen zijn. Ze willen de relatie afbreken met China en Rusland. Dus onderhouden ze een diplomatie met westerse landen en krijgen leningen uit westerse organisaties zoals IMF. Nu hebben ze te hoge schulden aan zulke organisaties en de VS met hun bondgenoten. Kunnen ze niet afbetalen zitten ze te smeken om mee te doen aan de nieuwe zijde route. Of China deze lui echt nodig heeft terwijl hun buurlanden al lang meedoen. Bang dat Mongolië legerbasis gaan verhuren aan de VS om de schulden af te lossen. China heeft ingestemd dat Mongolië erbij komt. Daarna het dalai lama bezoek.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *