Carrefour China voor 80% verkocht aan Suning

Nadat de geruchtenmolen al lang draaide, werpt Carrefour China toch de handdoek in de ring. Een officiële mededeling bevestigt dat de 80% van de Carrefour China activa voor 620 miljoen € verkocht worden aan de kleinhandelsketen Suning. Vorig jaar ging de omzet met 10% achteruit.

Al enkele maanden gonsde het gerucht dat Carrefour dacht zijn Chinese activiteiten te verkopen. Nog op 9 mei werd ontkend dat een verkoop aan de orde was. Europa’s grootste kleinhandelsketen is sinds 1995 actief in China en heeft er 210 hypermarkten en 24 buurtwinkels. Vorig jaar bedroeg de omzet 3,6 miljard €, een achteruitgang met quasi 10%. Het bedrijf maakte zondagmiddag officieel bekend dat het tegen het jaareinde 80 % van zijn Chinese activa verkoopt aan de keten Suning. Het behoudt 20% en twee zetels in de Raad van Bestuur. Het akkoord met Suning bevat nog diverse modaliteiten waarbij Carrefour de komende vier jaar het restant aan aandelen kan verkopen. Carrefour wordt eveneens Sunings grootste leverancier voor voedingswaren en grote verbruiksgoederen meldt l’ Echo.

Andere

Carrefour kent al enkele jaren moeilijkheden in het land en staat daarmee niet alleen. In 2013 gaf de Britse keten Tesco er al de brui aan en ging samen met China Resources Enterprise. In 2016 verkocht Wal-Mart zijn online kruidenierszaken in ruil voor een aandeel in webwinkel JD.com. Vorig jaar kocht Alibaba een aandeel in keten Sun Art waarin het Franse kleinhandel Auchan de hoofdaandeelhouder is. Laatste in de reeks was de Duitse groep Metro die te koop staat. De Chinese kleinhandel ondergaat een omwenteling door e-commerce en de tendens om zowel offline als online te verkopen. Daar heeft Carrefour wel proberen op in te spelen, maar blijkbaar te laat.

Strategie

In januari 2018 kondigde de Franse keten een partnerschap aan met Tencent en ook met specialist in verse waren Yonghui. Naar verluidt moet deze investering nog gefinaliseerd worden. De focus van Carrefour lag op hypermarkten en de keten schakelde pas recentelijk over naar een strategie met buurtwinkels. Nog vrij recent sloot Carrefour een akkoord af met de groep Gome voor elf winkels in haar hypermarkten. De groep Suning behoort tot de giganten in de Chinese kleinhandel: de keten bezit 8881 winkels in 700 steden en heeft het derde e-commerce platform in China. Alibaba bezit 19,9% in Suning en in februari kocht Suning 37 supermarkten van de Wanda Group.

Dat lang gewacht is met het meedelen van de verkoop heeft naar verluidt te maken met de uitkomst van de verkoop van de Duitse keten Metro waar de verschillende bieders tegen 10 juni hun bod moesten indienen.

Bronnen: Le Monde, Reuters, L’ Echo, FT, SCMP

Print Friendly, PDF & Email

1 comment for “Carrefour China voor 80% verkocht aan Suning

  1. Het duidelijk dat Carrefour de nieuwe ontwikkelingen in de Chinese retailsector niet kon volgen. Verouderde winkels zonder innovatie.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *