Chinese omzet online gaming groter dan Amerikaanse

Vorig jaar overtrof de Chinese omzet van online gaming nipt deze in de VS, aldus diverse bronnen. Tencent Holdings en NetEase Inc zijn de grootste spelers. In het segment van de spelconsoles blijkt China echter nog achter te lopen. Bij de online video valt een verschuiving waar te nemen naar het bekijken van kortere video’s.

We lazen deze week in Forbes dat China zowel de VS als de EU overtuigend achter zich laat wat de aanschaf van elektrische voertuigen betreft, niet echt een grote verrassing. Volgens een rapport van het Londense Atomici bedroeg de omzet van de Chinese online gaming vorig jaar 24,6 miljard dollar, terwijl de VS strandde op een cijfer van 24,1 miljard dollar. Wereldwijd gaat 101 miljard om in deze sector, aldus het rapport. Ook de VS analist Mary Meeker komt tot hetzelfde resultaat. Het rapport van Meeker is gebaseerd op gegevens van het Amsterdamse onderzoek huis Newzoo dat voorspelt dat China dit jaar opnieuw de online gaming-markt zal aanvoeren met een geraamde omzet van 27,5 miljard dollar terwijl in de VS 25 miljard dollar zou omgaan.
De analisten schrijven de cijfers toe aan de grote bevolking, het boomende mobiel internet en de grotere bereidheid van de gebruikers om te betalen voor ontspanning content. Meekers rapport merkt op dat het aantal mobiele gebruikers in China al vorig jaar boven 700 miljoen uitschoot. Dit is een vooruitgang met 12% op jaarbasis. Zelfs wanneer de economie minder sterk groeit, blijft de vraag voor online en mobiele spellen hoog, aldus analist Ma Jihua bij Beijing Daojing Consultant. Hij vindt dat de Chinese consumenten al maar meer willen betalen voor spellen, live-streaming en video inhoud. Dit wordt op zijn beurt eenvoudiger gemaakt door gemakkelijke manieren om online te betalen. Vorig jaar liep het volume aan mobiele betalingen op tot 5000 miljard dollar, zowat het dubbele van in 2015.
Verwacht wordt dat de aangroei met 2 cijfers minstens nog een paar jaren aanhoudt. Er wordt immers op gerekend dat de verdere penetratie van mobiele internet diensten ook in de steden van derde en vierde rang doordringt, aldus analist Xue Yongfeng bij Analysys International aan de Global Times. Bijgevolg kan verwacht worden dat de Chinese omzet groter blijft dan de Amerikaanse markt die stagneert en wat verzadigd lijkt, aldus nog Xue.

Honour of Kings


Hoofd onderzoek Tom Wehmeier bij Atomico vindt dit niet verrassend omdat China qua spelindustrie het land is met de meest succesvolle ondernemingen. Op 31 maart 2017 bedroeg de totale waarde van de beursgenoteerde spelbedrijven 338 miljard dollar of zowat 72% van het totaal. Vooral Tencent Holdings en Netease zijn de grote spelers. Het Tencent spel ‘Honour of Kings’ is wereldwijd het meest gedownloade spel en tijdens het eerste kwartaal het derde qua omzet volgens Sensor Tower Store Intelligence. Ondanks hun succes hebben de Chinese ontwikkelaars van games het moeilijk om internationaal te concurreren in het segment van de spelconsoles. De ontwikkeling van deze spellen vereist een goede ontwerp strategie en een hoogontwikkelde technologie van beeldverwerking. Op deze terreinen staan de Chinese firma’s zwak en moeten zij Japan en de VS laten voorgaan.

Online video’s

We blijven even bij de online fascinatie van de Chinese gebruiker. De Chinezen spenderen meer tijd dan waar ook ter wereld aan het bekijken van online video’s, aldus hoofd onderzoek Danielle Bailey van Asia Pacific Research bij het digitaal agentschap L2. Uit gegevens in iResearch blijkt nu dat de Chinezen vier uur per maand spenderen aan het bekijken van korte video’s en dit is meer dan het dubbele van de 1,8 uur tijd die ze besteden aan live-streaming. Deze tendens naar het bekijken van korte video’s is de reclamewereld niet ontgaan.
De adverteerders van luxegoederen keren zich bijgevolg meer naar online platformen voor korte video’s zoals Weibo ten nadele van Youku Tudou. Deze verschuiving van het gedrag gebeurt op hetzelfde ogenblik dat Alibaba terrein verliest tegenover concurrent Tencent. Uit onderzoek bij 75 wereld luxemerken die L2 al volgt sinds 2014 blijkt dat hun gebruik van Youku Tudou als reclamekanaal afnam van 85% tot 69%. Dat is eveneens 10% beneden hun aanwezigheid op WeChat en op Weibo. Het begin en het eind van de video’s eindigt echter met reclame op een manier die zich niet in het westen voordoet, aldus Ms Bailey. Weibo had eind maart 340 miljoengebruikers en Youku Tudou 500 miljoen. Maar het Weibo-platform voor korte films Miaopai heeft een duidelijk voordeel tegenover Youku aldus L2: per video telt het 73.700 meer views.  Kortom ook op videovlak blijft de strijd der titanen interessant om te volgen. Wie verovert de ziel of portemonnee van de modale Chinees? Volgens het recentste nieuws is het exploitatiesysteem van Alibaba Aliyun met 2,2% van de markt niet echt een succes terwijl de miniapps van Tencent wil een succes blijken.
Bronnen:  Global Times, Financial Times, Bloomberg
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *