Chinese overheid pakt misbruik door algoritmen aan

De Chinese overheid voert een brede campagne tegen misbruik van algoritmen door online platformen. Naast de verspreiding van inhoud en informatie richt de campagne zich ook op de rechten van werknemers en consumenten die betrokken zijn bij internetdiensten. Onder meer de bezorgers die werken voor online platformen krijgen een betere bescherming.

Bezorger in shanghai foto bezorgd aan China daily Disclaimer

De Chinese autoriteiten hebben online platformen die werken met bezorgers opgedragen hun algoritmen te inspecteren, zodat ze niet kunnen gebruikt worden voor uitbuiting van deze werkkrachten.

De actie is een onderdeel van een bredere campagne, die de Central Cyberspace Affairs Commission en verschillende andere ministeries onlangs lanceerden. Deze is gericht op algoritmische systemen die inbreuk maken op de belangen van gebruikers en werknemers in de internetindustrie.

13 miljoen bezorgers beter beschermen

In 2023 telde de All-China Federation of Trade Unions 13 miljoen maaltijdbezorgers. De afgelopen jaren hebben deze vaak verkeersregels overtreden om hun bezorging zo snel mogelijk te kunnen leveren. Bezorgers moeten de maaltijdbestellingen immers binnen een bepaalde tijd leveren, zo niet houdt men een deel van hun loon in.

Volgens de verklaring van de commissie zal de overheid onder meer optreden tegen het inkorten van de voorziene bezorgtijden via algoritmen.

Online platformen moeten voortaan hun algoritmen, waaronder tijdschattingen en routeplanning, transparant bekendmaken. Ze moeten ook snel inspelen op bezwaren van bezorgers met betrekking tot vertragingen, veroorzaakt door oncontroleerbare omstandigheden zoals verkeersongelukken en slecht weer.

Aanbieden van informatiecocons vermijden

De campagne, die tot februari volgend jaar zal duren, viseert ook algoritmen van andere internetondernemingen, zoals online video- en winkelplatformen. Daar wil men belangrijke zorgen van netizens* aanpakken, zoals “informatiecocons” (dit wil men realiseren door middel van homogene inhoudsaanbevelingen) en op big data gebaseerde prijsdiscriminatie die verschillende prijzen aan verschillende gebruikers aanrekent.

Internetplatformen die inhoud brengen moeten mechanismen opzetten om de vorming van “informatiecocons” te voorkomen, een term die verwijst naar het fenomeen waarbij gebruikers overwegend worden geleid naar informatiedomeinen die overeenkomen met hun interesses, waardoor hun leven wordt beperkt tot een “cocon” die lijkt op die van een zijderups.

De platformen moeten de diversiteit van de aanbevolen inhoud vergroten en de promotie van een zeer homogene inhoud uitsluiten.

Ze mogen gebruikers niet dwingen om interesses te selecteren en evenmin persoonlijke informatie verzamelen die verder gaat dan de noodzakelijke. Ze moeten gebruikers ook negatieve feedbackopties voor aanbevolen inhoud bieden, zoals “niet geïnteresseerd”.

Manipulatie van rangschikkingen uitsluiten

Bovendien richt de campagne zich op de manipulatie van rangschikkingen van meest trendy onderwerpen, waarbij internetplatforms de algoritmen achter hun lijsten openbaar moeten maken. In China houden alle grote platforms zoals Weibo en de video-sites Kuaishou, Douyin en Bilibili continu dergelijke lijsten bij.

Prijsdiscriminatie verboden

Bovendien zal het reeds bestaande probleem van big-datadiscriminatie, waarbij platformen algoritmen gebruiken om verschillende prijzen aan te rekenen op basis van klanteigenschappen zoals leeftijd, beroep en consumptieniveau, strikt verboden worden.

Alle internetproviders moeten zelfonderzoek en -correcties uitvoeren, waarbij lokale cyberspace-administraties begin volgend jaar inspecties zullen verrichten.

Bovendien heeft de commissie de lokale autoriteiten opgeroepen om adressen bekend te maken waar gebruikers aan algoritmes gerelateerde problemen kunnen melden.

Bron: China Daily

* Netizens: Dit is een samentrekking van de Engelse woorden ‘internet‘ en ‘citizen“. De term omschrijft een persoon die actief betrokken is bij online gemeenschappen of bij het internet in het algemeen. Men gebruikt het begrip ook regelmatig om mensen te definiëren die het internet op een integere en verantwoordelijke manier gebruiken.