Gelaatsherkenning dringt door in dagelijks leven

In de luchthaven van Nanyang (Henan) is luchtvaartmaatschappij China Southern Airlines begonnen met gelaatsherkenning om de passagiers toegang tot het toestel te verlenen i.p.v. via het scannen van hun instapkaart. In 4 steden wordt de techniek gebruikt om voetgangers die oversteken bij rood licht publiek te kijk te stellen en te bestraffen.

We hadden het in het verleden over het aanwenden van gelaatsherkenning om diefstal te voorkomen van toiletpapier. Minder hilarisch en meer praktisch voor de gebruiker is dat een van de grote vliegmaatschappijen namelijk China Southern het systeem lanceert in de luchthaven van Nanyang (Henan). Bij het inchecken en het opstappen zien passagiers een foto in real time verschijnen die vergeleken wordt met de foto waarover de luchtvaartmaatschappij beschikt. De scan duurt een seconde. ‘Vooral handig wanneer je veel bagage bij de hand hebt’, vertelt Wang aan Peoples Daily toen hij zag dat de instapdeuren automatisch openden. De vliegmaatschappij lanceert de technologie in de kleinere haven te Nanyang om die later uit te rollen op andere luchthavens zoals de nieuw geplande luchthaven van Beijing. Een groter gebruik van het systeem wordt eveneens voorbereid wanneer de tweede terminal van de Guangzhou Baiyun Internationale luchthaven opent in 2018, meldt het Volksdagblad nog.
Ook andere luchtvaartmaatschappijen zoals British Airways in Heathrow Airport, Delta Airlines in de VS en Finnair testen het systeem uit. Als antwoord op bezorgdheid over privacy en veiligheid van opgeslagen gegevens antwoordt e-commerce algemeen manager Huang Wenqiang van China Southern Airlines dat het systeem een veelvoudige versleuteling zal toepassen. Dit zal het lekken van persoonsgegevens tegen gaan vindt hij. De vliegmaatschappij ontwikkelde de technologie samen met Baidu en met GRG Banking uit Guangzhou. Doordat toegegeven wordt dat make-up of plastische chirurgie het gezicht onherkenbaar kan maken, werd de technologie de afgelopen jaren heel wat verfijnder.

Verkeer

Minder aangenaam bij de gebruikers zal de aanwending van de gelaatsherkenning overkomen bij het overtreden van de verkeersregels. Xinhua meldt dat de techniek al in 4 steden wordt gebruikt om voetgangers te verhinderen om de straat over te steken bij rood licht. Sinds gelaatsherkenning te Jinan begin mei werd toegepast kregen al 6000 personen een bekeuring. De technologie neemt zowel een foto als een video van 15 seconden. De beelden verschijnen ogenblikkelijk op een scherm om aan te tonen dat ze gepakt zijn. De opgenomen beelden worden vergeleken met de beelden in een provinciale databank van de politie. Binnen 20 minuten verschijnt de foto en ID-nummer met adres op het scherm aan het kruispunt, aldus Xinhua. De verkeerspolitie geeft daarna de overtreder de keuze om ofwel een boete van omgerekend 3 dollar te betalen, ofwel een half uur les over verkeersregels te volgen of 20 minuten te spenderen met het helpen van de verkeersagent. De informatie van de overtreder kan ook verschijnen op de sociaal media account van Jinans politie. Sinds de nieuwe technologie wordt aangewend, zijn het aantal gevallen van roekeloos oversteken op het kruispunt van de Jingshi en de Shungengstraat verminderd van 200 tot 20.
In Beijing probeert de startup SenseTime dat beweert 99% zekerheid te bieden bij het identificeren van een persoon, de metromaatschappij te overtuigen om de techniek in te voeren. De overbevolking tijdens de spitsuren kan zo tegengegaan door de toegang tot de perrons vlotter te laten verlopen via gelaatsherkenning, zo luidt de argumentatie.
Bron: SCMP
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *