Handelsdoelstellingen vijfjarenplan gehaald

In 2015 bedroeg de omzet van de kleinhandel 30.000 miljard yuan en stond het verbruik in voor 60 % van het bnp terwijl dit in 2014 nog maar 51,4 % was. Dit zei minister voor Handel Gao Hucheng die bevestigde dat het land zijn doelstellingen haalde van het twaalfde vijfjarenplan. Vooral in online handel overtreft China de rest van de wereld.

verbruikassaVoor 2015 wordt verwacht dat de online handel meer dan 4000 miljard yuan gaat bedragen waardoor het land voor de derde maal op rij eerste staat in de wereldrangschikking. Betreffende de kleinhandel die het afgelopen jaar 30.000 miljard yuan zou bedragen, moet China de VS (nog) laten voorgaan. Minister van Handel Gao Hucheng is echter tevreden dat de doelstellingen van het twaalfde vijfjarenplan gehaald werden: China is nu een echt grote trader geworden besluit hij. China telt nu 80.000 handelsmarkten en het totale volume van de kleinhandel bedraagt dit jaar 30.000 miljard yuan waardoor het verbruik 60 % uitmaakt van het bnp. Vorig jaar bedroeg dit maar 51,4 %. Gedurende de eerste 11 maanden steeg de kleinhandel met meer dan 10 %; de online handel echter met meer dan 30 %. Traditionele verbruiksgoederen als huizen en auto’s deden het minder goed en daartegenover staan nieuwe groeipunten als uitgaven voor cultuur en toerisme.
Gedurende de afgelopen 5 jaar steeg de goederenuitvoer jaarlijks met een gemiddelde van 6,5% waardoor haar aandeel wereldwijd toenam van 10,4% in 2010 tot 13,2 % in 2015. De uitvoer van diensten steeg jaarlijks met 13,6 % waardoor China ook op de tweede plaats in de wereld staat. Naar verwachting zal China tijdens het twaalfde vijfjarenplan voor $ 620 miljard aan buitenlandse investeringen ontvangen hebben waarvan 60 % naar de tertiaire sector ging. De Chinese investeringen in het buitenland groeiden met 14,2 % jaarlijks. Topper dit jaar zijn de landen van “One Belt, One Road” (OBOR) waar geïnvesteerd wordt in 50 buitenlandse handelszones en waarvoor er al 3000 bouwprojecten bestaan.
Daartegenover staat dat de Chinese groei minder afhankelijk wordt van investeringen en buitenlandse handel. De investeringen in vaste activa stegen gedurende de eerste 11 maanden “maar” met 10,2 % op jaarbasis, duidelijk minder dan de 15,7 % in 2014. De groei in buitenlandse handel viel zelfs negatief uit met min 7,8%. .

Jonge, gegoede verbruikers

Het zijn vooral jongeren uit de welgestelde middengroepen die de komende 5 jaar het consumtnconsumentenverhaal zullen domineren, zo wijst een gemeenschappelijke studie uit van AliResearch met de Boston Consulting Group. Vooral e-commerce zal een belangrijker verkoopkanaal worden dat 42 % van de groei bij de verkoop zal uitmaken. Daarvan zal 90 % komen van m-commerce (mobiel). Diensten zullen goederen gaan overtreffen als motor. Vooral naar kwaliteitsgoederen en diensten eerder dan naar levensnoodzakelijke goederen zal de vraag sterk stijgen, zo wordt nog voorspeld. Volgens Taobao zijn de uitgaven van e-shoppers voor organisch en ingevoerde voeding en drank acht maal toegenomen de laatste 3 jaar. Deze goederen zijn ook meer in trek bij de gegoeden die het zich kunnen permitteren iets meer te betalen voor organisch baby voedsel, rijst of thee. De strategie die in het verleden goed uitpakte, riskeert verouderd te worden. Toch verwacht de studie dat zelfs indien de Chinese economische groei verder afzwakt, de verbruikseconomie tegen 2020 met de helft zal stijgen, wat nog meer is dan het totale verbruik in Duitsland en het VK samen.

Consolidatie in O2O

O2OfoodZoals we eerder aangaven is de O2O-strategie dé toekomstige strategie bij uitstek waarbij gewone winkels online gaan en omgekeerd online winkels hun producten in fysieke winkels laten afhalen. Dit model om online te bestellen en offline bediend te worden, kende het afgelopen jaar een grote bloei. Analysys International verwacht dat de O2O-markt in  2015 400 miljard bereikt, wat 61 % hoger ligt dan de 248 miljard in 2014. In tegenstelling tot voorheen toen kapitaal ter beschikking gesteld werd voor elk startend initiatief, kunnen nu enkel maar de besten in hun sector op kapitaalondersteuning rekenen.
Meer dan 300 bedrijven in 16 categorieën waarbij thuislevering van voeding, deur aan deur massage en gezondheidszorg gingen dit jaar failliet. Velen boden in het verleden kortingsbonnen aan om cliënten van de concurrentie af te pakken, maar de investeerders vinden dit ‘verbranden van hun geld’ niet leuk. Deze werkwijze is niet duurzaam en dus wordt een consolidatie in de sector verwacht waarbij de besten in hun sector overleven als ze al niet onderling fuseren. Maar aan variatie zal het niet ontbreken: er bestaat zelfs een applicatie Momoda dat diensten verleent aan de eigenaars van huisdieren om hun hondje thuis te wassen en te drogen. Het feit dat Baidu nog $ 400 miljoen investeert in eigen O2O-dienst Baidu Waimai en Alibaba nog eens $ 1,25 miljard in Ele.me wijst er op dat de inzet hoog is.
Bron: China Daily

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar