‘Haven Rotterdam vreest impact coronavirus’

Volgens Le Monde maakt de Rotterdamse haven die jaarlijks voor 40 miljard € goederen invoert uit China, zich ernstig zorgen voor de economische impact van het coronavirus. Ook Belgische havens zouden het voelen en bij Coolblue is de levering van producten uit China gestokt. Frankrijk becijfert de negatieve weerslag op een miljard €.

Haven Rotterdam (uwsbladtransport.nl)

Rotterdam is met een invoer van 39 miljard euro Chinese goederen in 2018 de Europese haven die het meest invoert uit China. Nederland dat vorig jaar nauwelijks 1,9% groeide, vreest dit jaar de invloed van het coronavirus in China. Twee derde van de goederen die in Nederland aankomen, worden weer uitgevoerd naar andere landen, met of zonder bewerking. Dit levert de Nederlandse economie jaarlijks 8,5 miljard euro op, zo weet Le Monde. Het Franse dagblad citeert een studie van d’Altares en Dun & Bradstreet die stelt dat de Nederlandse economie meer de weerslag van het virus zal voelen dan de VS, Japan en Duitsland.

Volgens de experts zijn wereldwijd 51.000 ondernemingen afhankelijk van hun belangrijkste leverancier die zich in de provincie Hubei bevindt. 5 miljoen zouden echter op een of andere wijze benadeeld kunnen worden door moeilijkheden bij de toelevering. Nederlandse ondernemingen bevinden zich in de top 10 van afhankelijke landen aldus nog Le Monde. Rotterdam zou een vijfde minder Chinese trafiek kennen. Dit zou minder een probleem betekenen voor Antwerpen, dat meer afgesteld is op handel met Noord- en Latijns Amerika, argumenteert het blad.

VLD-er Verhelst verwacht echter dat de Antwerpse haven na zeven jaren van groei 7% minder containertrafiek naar China realiseert ten opzichte van het recordjaar 2019. ‘Dat zijn 115.000 containers minder. Als de crisissituatie langer aanhoudt, kan dit cijfer zelfs nog verhogen. Voor de haven van Zeebrugge wordt een nog grotere impact verwacht. Maar ook in de farmaceutische en chemische sector verwacht men dat de impact groot is.” aldus nog Verhelst.

Le Monde citeert nog een studie van prof Theo Notteboom die haveneconomie doceert aan de universiteiten van Antwerpen en Shanghai. Volgens hem zijn de Duitse havens (bv. Hamburg) en de Spaanse haven Valencia het meest onderhevig aan een verstoring van de wereldwijde toeleveringsketen. De volledige impact van de crisis zal echter pas meetbaar zijn in maart gezien de vaartijd 5 weken in beslag neemt. Port Technology International raamt de weerslag van de crisis op de Chinese havens op 80 miljard $ voor China omdat die havens in februari 30% minder activiteiten realiseerden.

Voelbaar

Bas Janssen van Deltalinqs ziet dat de afvaarten vanuit China met 25% tot 50% afnemen, zo meldt rijnmond.nl. Dit dreigt volgens Janssen het meest voelbaar te zijn voor de containeroverslag en op de dienstverleners in de haven als roeiers, loodsen, sjorders waarvoor minder werk zal zijn.
De gevolgen van het coronavirus zijn al wel goed merkbaar in de wereldwijde knoflook- en gemberhandel. ‘De pakhuizen in China zijn dicht en de werknemers zitten thuis,’ zegt Peter Hobert van Bud Holland in Maassluis. De prijs voor een doos gember verdubbelde in een paar weken tijd. Bij Albert Heijn verwachten ze overigens niet dat de consument veel gaat merken van de prijsstijgingen omdat de keten werkt met langlopende contracten en vaste prijzen.

Het bedrijf Coolblue dat net op de Louizalaan in Brussel haar grootste winkel in de Benelux heeft geopend, verwacht wel de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij hun leveranciers

Frankrijk

Danoone in China (marketingtochina.com)

Sinds januari ligt het verkeer van de wekelijkse vrachttrein tussen Wuhan en Dourges (Pas de Calais) stil en het zal stil blijven liggen tot in april. Vooral Danone en Decathlon maken van Dourges gebruik. Danone verwacht 100 miljoen euro minder verkoop tijdens het eerste kwartaal. China is de tweede afzetmarkt van het bedrijf met 10% van de omzet. Danone stelt 8200 personen te werk in 8 Chinese productiecentra waarvan één te Wuhan. De groep Schneider Electric die ook een fabriek te Wuhan heeft, verwacht een negatieve impact van 300 miljoen euro terwijl SEB het op 250 miljoen verlies houdt. Volgens een berekening van AFP heeft het virus de Franse nijverheid, handel en toerisme al één miljard euro gekost.

Bronnen: Le Monde, www.rijnmond.nl/, https://www2.openvld.be, bfmbusiness.bfmtv.com, saint-brieuc.maville.com

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *