iTrends: Chinese radio en TV fuseren tot ‘Voice of China’

‘Voice of China’ is de nieuwe naam na fusie van de Chinese radio’s en TV. ‘Tencent Literature’ haalt de banden aan met ‘Tencent Video’. Alibaba neemt Lazada uit Singapore over en wil van hieruit Zuidoost-Azië veroveren. Alibaba lanceert een app voor goedkope producten. Tencent koopt 5% aandelen van het Franse Ubisoft en heeft 160 miljoen $ veil voor de Duitse onlinebank N26. In eigen land bouwt het blockchain-platformen uit.

China Central Television (CCTV), China National Radio (CNR) en China Radio International (CRI) worden gefuseerd tot een uitzender die de Voice of China (VoC) gaat heten. De propaganda-afdeling van de partij neemt de mediawaakhond de State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television over. De nieuw opgerichte National Radio and Television Administration waar onder de VoC valt, komt echter onder de bevoegdheid van de regering. De ‘Voice of China’ wil het vooral in het buitenland beter doen want de Chinese boodschap komt er niet echt goed over. China Radio International beschikt over 100 radiokanalen die uitzenden buiten China en dit over 50 landen. CNTV het Engelse kanaal van CCTV dateert nauwelijks van twee jaar terug en kreeg op Facebook 58 miljoen ‘likes’. chinamediaproject.org, sixth tone, scmp

Winst Tencent Literature: 15 keer groter

Als gevolg van meer betalende klanten steeg de winst van Tencent Literature vorig jaar vijftien maal, aldus co-CEO Wu Wenhei.  De nettowinst bedroeg 556 miljoen yuan terwijl het jaar voordien maar 36 miljoen verdiend werd. De totale omzet steeg van 2,5 miljard yuan naar 4,1 miljard yuan. Volgens iResearch zou de markt van digitale literatuur dit jaar stijgen met 32 % om 12 miljard omzet te bereiken en 360 miljoen gebruikers. Er blijkt eveneens dat 90 % van de digitale lezers ook wil betalen voor video. Dus haalt Tencent Literature de banden aan met Tencent Video dat nu 62 miljoen betalende gebruikers bezit. Concurrent iQiyi heeft er 60 miljoen.  iResearch voorspelt dat deze markt zal verdrievoudigen de komende 5 jaar. Notoire afwezigen zijn buitenlandse groepen als Netflix dat echter wel een vergunning deal heeft afgesloten met iQiyi. IQiyi bereidt op de NASDAQ een beursgang voor die 2,4 miljard dollar wil ophalen. De concurrentie op de video- en streaming markt is hevig. Vooral sinds Alibaba Youku Tudou in zijn imperium inlijfde, zijn diens cijfers er sterk op vooruitgegaan.  scmp.com, mediakwest.com

Tencent bouwt blockchain uit


Tencent Holdings heeft met de China Federation of Logistics & Purchasing een strategisch partnerschap afgesloten om diverse logistieke platformen te ontwikkelen op basis van  de blockchain-technologie. Het gaat om een blockchain platform voor elektronische fiches, een transport- en opslag management systeem, een temperatuur gecontroleerd platform van farmaceutische logistiek, een platform voor financiering van logistiek en bestellingen en tot slot een platform voor verzekering van de logistiek. In november bood Tencent blockchain aan als een softwaredienst en in september ging Tencent in zee met Intel voor het Tencent User Security Infrastructure (TUSI) Internet of Things (IoT) laboratorium.. chinamoneynetwork.com

Alibaba slokt Lazada op

Alibaba investeert 2 miljard dollar bijkomend in webwinkel Lazada uit Singapore. 2 jaar geleden werd al één miljard dollar betaald voor 51% aandeel en in juni vorig jaar nog één miljard waardoor het totale aandeel op 81% kwam. Huidig CEO Max Bittner wordt vervangen door mede Alibaba stichter Lucy Peng die Lazada wil uitbouwen als e-commerce model voor Zuidoost-Azië. Op dit moment wordt in de regio met een jonge bevolking en hoge mobiele penetratie maar 3% van de kleinhandel online verricht en analisten voorspellen sterke groeimogelijkheden. Lazada werd in 2012 opgericht en is actief in Indonesië, Vietnam, Maleisië, de Filipijnen en Thailand. Amazon is eerder actief in India. Het Chinese Tencent bezit 35% van Sea Limited uit Singapore dat de dynamische webwinkel Shopee in handen heeft. FT, techcrunch

Alibaba lanceert app voor koopjes

De bestaande app voor koopjes Pinduoduo die sinds 2015 bestaat, kent een almaar groeiend succes. De gebruiker die het meest andere gebruikers aanbrengt, ontvangst de grootste korting. Nu slaat Alibaba terug met een eigen koopjesapp ‘Taobao Special Offer’ aldus The Beijing News. Taobao gebruikt hetzelfde zakenmodel maar zonder de vereiste nieuwe gebruikers aan te brengen. Tijdens het tweede semester 2017 had Pinduoduo dagelijks 1,08 miljoen actieve gebruikers, toch behoorlijk na Taobao met 3,29 miljoen, maar voor JD.com met 1,05 miljoen. Kenners kijken nu vooral uit hoe de nieuwe app zich positioneert tegenover de senioren www.sixthtone.com

Tencent neemt 5% van Ubisoft

Het Franse Vivendi verkoopt zijn 27% aandelen in spellenproducent Ubisoft voor twee miljoen euro. Tencent koopt 5% van Ubisoft en het Ontario Teachers’ Pension Plan 3,4 %. De voorbije 6 jaar maakte Tencent meer dan 600 investeringen. De twee partners zijn beiden in de wolken. Ubisoft bezit 23 spelstudio’s wereldwijd. chinamoneynetwork.com

..en investeert in mobiele bank N26

Tencent en Allianz X-de investeringsarm van Allianz- investeren samen 160 miljoen dollar in de mobiele bank N26 uit München. Zelf lanceerde Tencent in 2015 China’s eerste online bank WeBank waarop dagelijks 600 miljoen transacties verricht worden. N26 biedt zijn gebruikers toegang tot internationale transfers aan tegen goedkope prijzen. N26 kreeg al 40 miljoen dollar van Horizons Ventures uit Hongkong. Met de fondsen zal de internationale expansie worden gefinancierd, meer bepaald in de VS en het VK later op het jaar. Sinds de lancering in januari 2015 bezit N26 meer dan 850.000 klanten en de bank beoogt er 5 miljoen tegen 2020. N26 verwacht dit jaar voor 13 miljard euro transacties te kunnen verrichten. www.chinamoneynetwork.com

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *