Minister: ‘Zelfs na afbouw subsidie zal de elektrische wagen het blijven doen’

Hoewel de subsidies voor groene wagens daalden, blijft zowel de verkoop als de productie van elektrische voertuigen (EVs) stijgen. Minister Miao Wei is overtuigd dat wanneer de subsidies in 2021 helemaal zullen verdwenen zijn, de sector zal blijven opleven. De buitenlandse merken investeren in China ook fel in EVs. Bij de e-bussen rollen elk uur elf e-bussen van de band.

Vorig jaar werden in China 1,26 miljoen voertuigen op nieuwe energie verkocht en voor dit jaar voorziet de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) de verkoop van 1,6 miljoen. Dit is merkwaardig omdat de subsidie, door het beleid dat de politiek sinds 2010 voerde, gedurende de laatste 3 jaar verminderd werd. Hoewel de juiste cijfers nog niet vaststaan, wordt voorspeld dat de nationale subsidies uit 2018 dit jaar zullen worden gehalveerd terwijl de lokale helemaal zouden verdwijnen. Minister Miao Mei zei recentelijk op een forum dat de sector van de groene wagens zal blijven groeien ook wanneer de subsidies gestopt zijn in 2021. Feit is dat de sector meer en meer door de markt wordt gedreven en minder door overheidssubsidies, aldus vice secretaris generaal van CAAM Xu Haidong.

Deze groei blijft standvastig zowel qua productie als bij de verkoop. BYD Voorzitter Wang Chuanfu merkt op dat voor 2017 70% van de verkoop in grote steden als Beijing, Shanghai, Guangzhou en Shenzhen plaats vond terwijl in 2018 het aandeel uit deze steden verminderde tot de helft. Op het China EV100 Forum verwees voorzitter Chen Qingtai van EV100 (een vereniging van 200 elektrische mobiliteitsfirma’s) naar twee belangrijke data. Tegen 2025 zal de kostenprestatie van elektrische wagens deze van voertuigen met interne verbranding gaan overstijgen. Chen gelooft dat de EVs tegen 2025 de verbrandingsauto’s achter zich kunnen laten in termen van prijs en kilometers. Tegen 2030 wordt verwacht dat er jaarlijks 15 miljoen EVs worden verkocht.

Merken

Qua buitenlandse merken is het bekend dat Tesla in Shanghai een fabriek van 2 miljard $ plant. Volkswagen wil de komende 10 jaar 300 miljard $ investeren in EVs waarvan de helft in China. China heeft de zowel de binnenlandse als de buitenlandse autobouwers een quotum opgelegd van nieuwe energie voertuigen-productie. De Chinese leiders willen dat tegen 2025 7 miljoen groene wagens worden verkocht of 20% van het totaal die of elektrisch of hybride zijn. Volkswagen dat nu al 40% van de verkoop in China realiseert, is van plan om het komend decennium 40 lokaal geproduceerde NEVs te introduceren. BMW dat meer wagens in China verkoopt dan in gelijk ander land vervaardigt er twee hybriden en plant tegen 2020 twee elektrische modellen. Sommige merken zijn nog niet klaar om de quota van de overheid zelf te realiseren en gaan daarom allianties aan. Ford vormt een team met Zotye Automobile een kleinere binnenlandse speler. Ford plant tegen 2025 minstens 15 hybriden en EVs in China. Toyota, Fiat Chrysler Automobiles, Honda Motor, en Mitsubishi Motors willen dezelfde elektrische SUV van Guangzhou Automobile Group verkopen. De lokale overheden maken het van hun kant lastiger om een auto met verbrandingsmotor te kopen door een hoge prijs te vragen voor een nummerplaat en dit geldt niet of minder voor EVs

Bussen

Viering bij BYD van 50.000 e-bus

De leider in elektrische voertuigen en bussen BYD heeft zopas de 50.000-ste e-bus van de band doen rollen. China registreert gemiddeld 9500 bussen met nul uitlaat elke 5 weken wat neerkomt op 11 eenheden per uur. De stad Guangzhou heeft bij BYD 4500 e-bussen besteld. Buurstad Shenzhen heeft al zijn volledig park met 16.000 bussen elektrisch gemaakt en is dit ook van plan met de 22.000 taxi’s in de stad. Andere grote of minder grote steden vergroenen eveneens hun bussenpark. Bij de eerste buitenlandse BYD-klanten behoren de luchthavens van Schiphol en van Sydney en de steden Los Angeles en Londen. In Europa heeft het bedrijf een tweede productiesite bij Beauvais waar jaarlijks 200 voertuigen vervaardigd worden. De vervoersautoriteit in Frankrijks centrale regio voorziet om tegen 2025 alle dieselbussen te elektrificeren. BYDs eerste productiesite bevindt zich in Hongarije stelt 300 personen te werk. De hoofdzetel van BYD-Europe  bevindt zich in Schiedam.
.Bronnen: Global times/ Bloomberg/w ww.breezcar.com/act

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *