Nieuwe bezorgregeling doet stof opwaaien

Een amendement op de bezorgregeling dat wil voorkomen dat pakketjes gewoon gedumpt worden in de collectieve receptieruimte van de buurt wordt verkeerdelijk geïnterpreteerd als zouden de klanten voortaan altijd moeten opgebeld worden vooraleer ze hun pakketje aan hun deur afgeleverd krijgen.  De bezorgers morren dat ze nu al zo weinig betaald worden.

Studenten van Nanchang University halen hun pakketjes op in de bergruimte Foto China Daily Disclaimer

Vorig jaar werden in China 132 miljard pakketten verwerkt, wat neerkomt op ongeveer 360 miljoen pakjes per dag, aldus het ministerie. Het volume betekent dat een gemiddeld persoon in China vorig jaar meer dan 90 pakketten ontving. De tendens zit in stijgende lijn want tussen 1 januari en 14 maart werden in China 443 miljoen pakketten opgehaald en bezorgd, een stijging van 16,3 % ten opzichte van een jaar eerder..
De nieuwe regelgeving is een amendement op de regeling uit 2013. Tijdens de COVID periode werden de pakjes bezorgd aan de buurtrecepties of geplaatst in devde daar voorziene kastjes. De nieuwe regeling die op 1 maart van kracht werd, voorziet dat pakketbezorgers niet langer zonder boe of ba pakjes mogen achterlaten in gemeenschappelijke bezorgruimtes zonder klanten daarvan vooraf op de hoogte te stellen. Als dit niet gebeurt kunnen de koeriers een boete krijgen tot 30.000 yuan. Het lage loon per koerier varieert van ongeveer 2 yuan per bezorgd pakket tot slechts 0,5 yuan per pakket.
De koeriers vinden dat hun loon waardeloos wordt want de interpretatie luidt dat alle klanten zouden moeten verwittigd worden vooraleer hen het pakje aan de deur te bezorgen. De reacties bij de klanten zijn verdeeld. Sommigen die veel pakjes krijgen, verkiezen dat deze blijven in de collectieve ruimte geplaatst worden. Ouderen in gebouwen zonder lift willen daarentegen liever dat de koeriers hen na te verwittigen thuis leveren. Sommigen verkiezen liever niet om de haverklap opgebeld te worden en nog andere hebben liever dat de koerier het nummer van hun appartement niet weet.

Bedoeling

Koerier sorteert pakketten voor levering in Zixing (Hunan) Foto China Daily Disclaimer

Volgens directeur Ding Hongtao van de afdeling juridische zaken van de China Express Association is de verordening bedoeld is om de kwaliteit en veiligheid van expresdiensten te garanderen, de legitieme rechten en belangen van gebruikers, expresbezorgers en bedrijven in pakketbezorging te beschermen en een gezonde ontwikkeling van de sector te bevorderen. Directrice Zhao Guojun van het Onderzoekscentrum voor postale ontwikkeling aan de Beijing University of Posts and Telecommunications zegt dat dat de nieuwe regelgeving controverse heeft veroorzaakt door misverstanden en verkeerde interpretaties van verschillende partijen. ‘Van een koerier wordt verwacht dat hij de behoeften kent. Het is dus niet nodig om voor elk pakket altijd te bellen en te vragen hoe de levering moet worden uitgevoerd. Door misverstanden over de nieuwe regelgeving hebben sommige bezorgers en klanten deze bepaling slechts vanuit één perspectief geïnterpreteerd – aandringen op deur-tot-deur bezorging. De onhoudbare praktijk van het onvoorwaardelijk voldoen aan de deur-tot-deur eisen van klanten zonder rekening te houden met de kosten is echter niet levensvatbaar’ aldus Zhao.

Ze benadrukt dat het belangrijk is ‘om een evenwicht te vinden tussen de belangen van alle partijen die betrokken zijn bij de bezorgindustrie, waaronder bezorgbedrijven, koeriers, klanten en bovenstroom entiteiten in de industrieketen. Duurzame ontwikkeling voor alle partijen is essentieel om een wederzijds voordelig ecosysteem binnen de sector te creëren,’ meent ze.

Ook Ding van de China Express Association benadrukt dat de nieuwe verordening geen verplichte deur-tot-deur bezorging vereist. ‘Expresbezorgers moeten wel de toestemming van de klant krijgen voordat ze het pakket in de kluis of het bewaarstation plaatsen’, aldus Ding. Hij merkt ook op dat het verkrijgen van toestemming ook kan via sms-berichten. ‘Zolang het koeriersbedrijf en de gebruiker het eens zijn, is het acceptabel,’ zei hij.

ZTO Express een van de grootste pakketbezorgers in China verklaart dat het bedrijf de vereisten van de nieuwe regelgeving zal implementeren en de legitieme rechten en belangen van eerstelijns werknemers zal beschermen. YTO Express een ander groot pakketbezorgingsbedrijf zegt dat het veel belang hecht aan de nieuwe regelgeving en heeft trainingssessies georganiseerd om ervoor te zorgen dat werknemers de regel beter begrijpen.

Bron China Daily

Print Friendly, PDF & Email