OogGetuige: Koffieketen Luckin overtreft Starbucks in China

Het eigen Luckin Coffee overtrof met zijn meer dan 6.000 winkels tegen eind 2021 de 5.550 winkels van Starbucks in China.

Vraag je vandaag aan Chinese consumenten waar ‘Luckin Coffee’ hen aan doet denken, dan zeggen ze waarschijnlijk: ‘Coconut Latte’ of ‘Eileen Gu’. De ‘Coconut Latte’ van Luckin is namelijk erg populair. En Eileen Gu, de Chinese superster (Chinese moeder en Amerikaanse vader), die schitterde op de Olympische Winterspelen, is ambassadeur van de koffieketen.

Wederopstanding

de coconut latte

‘Het kan verkeren’. Dat de Chinese koffieketen nog maar 2 jaar geleden berucht was en bestraft werd voor grote financiële fraude, is voor sommigen nog slechts een verre herinnering. Toentertijd werd het einde van Luckin Coffee voorspeld. Lees hier in detail over de wederopstanding van Luckin gedurende de afgelopen 2 jaar:
https://pandayoo.com/2022/03/29/luckin-coffee-the-number-of-stores-in-china-has-surpassed-starbucks/

Thee of koffie ?

China is ‘de bakermat van thee’ en Chinezen drinken jaarlijks slechts 6,2 kopjes koffie per hoofd van de bevolking. Maar intussen is de koffieconsumptie in China wel met ongeveer 30% per jaar gestegen (wereldwijd ongeveer 2%). En de koffiemarkt in China is de afgelopen 14 jaar vertienvoudigd.

untitled image

De originele Engelse versie van deze aflevering van OogGetuige kunt u hier nalezen
Domestic coffee chain outranking Starbucks in China.
ChSq nam de post over van 5iz-china.com samengesteld door Gordon Dumoulin, onze ooggetuige van het veelkleurige en veelzijdige China van vandaag.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *