Ook Tianjin beperkt publiciteitsborden

In navolging van Beijing gaat nu ook de stad Tianjin een campagne voeren tegen onwettelijke reclameborden om zo de wildgroei aan te pakken en de horizon op te schonen.

De campagne te Tianjin volgt nadat de hoofdstad Beijing 27.000 reclameborden onverenigbaar vond met de reglementen. Nu gaat dus de havenstad Tianjin de wildgroei van reclame in het stadsbeeld beperken. Volgens Xinhua zijn de borden een chronische ziekte geworden in het stadsbestuur. De campagne zal reclame tekens en logo’s verwijderen op daken en streeft naar standaardisering van de borden op publieke gebouwen in het centrum, langs autowegen en langs andere grote uitvalswegen, zo heet het. Het stadsbestuur denkt ook na over maatregelen bij het eventueel daarna weer opduiken van deze reclame.
De campagne in de hoofdstad maakt deel uit van een stedelijk plan van 2016 en 2023 dat de stadsruimte wil opschonen en de horizon weer mooi wil maken. Soms laat ook de veiligheid van de borden te wensen over. Zo dateert de reglementering van de reclameborden in Beijing al uit 2001. De publiciteit werd er door verbannen in gebieden nabij toeristische sites en nabij overheidskantoren. China zag de voorbije decennia een sterke verstedelijking want nu woont al meer dan de helft van de bevolking in de steden.
Bron: SCMP

Print Friendly, PDF & Email

2 comments for “Ook Tianjin beperkt publiciteitsborden

  1. De meest idiote campagne in jaren. Ter verduidelijking, het gaat hier vooral over naamborden van winkels en bedrijven, die bv. Hong Kong of Tokio zo typisch maken. Zo hebben de winkeltjes aan Xisi in Peking al hun borden en een deel van de voorgevel moeten verwijderen. Het resultaat is redelijk lelijk.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *