Kort milieunieuws
4,7 miljard tegen woestijnvorming rond Dunhuang
De plaats Dunhuang -bekend om zijn grotten met Buddhistische fresco’s- zal de komende 10 jaar 4,7 miljard kunnen spenderen om de strijd aan te gaan met de Kumtag woestijn. De stad die 130.000 inwoners telt, is reeds tegen de opkomende duinen beschermd door een groene gordel, maar tijdens de laatste 6 decennia verminderde het bosgebied met 40 %, de weiden met 62 % en de watergebieden met 68 %. Nu de steun van hogerhand is toegezegd kan de lokale overheid aan de slag met de aanleg van waterkanalen, het promoten van waterbesparingstechnieken en rationeel watergebruik en het planten van meer bomen en waterplanten.
8 miljard yuan voor Hongqiao-transporthub
Vastgoedontwikkelaar “Shui on Land” uit Hong Kong die in Shanghai het succesvolle Xintiandi project uitbaat, wil 8 miljard yuan investeren om op 280.000 m² te Hongqiao een transporthub uit te baten die zowel de vliegtuigpassagiers van de luchthaven als deze die de supersnelle trein gebruiken zal bedienen. In de hub zullen dagelijks één miljoen personen op doorreis zijn en het project zal -ook onder de merknaam van Xintiandi- kantoren omvatten, winkels en een luxehotel dat klaar zal zijn tijdens het tweede kwartaal van 2013.
Opening nieuwe infrastructuur
• De nieuwe supersnelle treinlijn tussen Peking en Shanghai rijdt. De lijn was één jaar vroeger klaar dan gepland en rijdt hooguit tegen 300 km/u ipv de oorspronkelijk geplande 350 km/u. Een ticket heen kost tussen 410 en 1750 yuan, terwijl de prijs van een vliegtuigticket 1.300 yuan bedraagt. Luchtvaartmaatschappijen hebben in reactie hun prijs verminderd want specialisten voorspellen dat 20 tot 30 % van de personen die het vliegtuig namen, zullen overschakelen op de trein. Jaarlijks hoopt de nieuwe lijn 80 miljoen passagiers te kunnen vervoeren.
• De twee steden Urumqi en Hotan die zich in Xinjiang langs de Zijderoute bevinden werden door een treinlijn verbonden. De trip van meer dan 2000 km neemt 34 tot 37 uur in beslag. Het nieuwe gedeelte van Kasghar naar Hotan kostte 5 miljard, elke dag rijden er 10 passagierstreinen op en jaarlijks zouden er 15 miljoen ton vracht op worden vervoerd.
• Tweede gaspijplijn geopend. De China National Petroleum Corporation (CNPC) deelde deze week mee klaar te zijn voor de opening van de tweede west-oost aardgaslijn. Acht verdere vertakkingen zullen volgend jaar klaar zijn. Het project kost in zijn geheel 142 miljard yuan en zal jaarlijks 30 miljard m³ aardgas leveren uit West-China en Centraal-Azië naar de oostelijke kustgebieden. De eerste lijn vanuit het Tarimbekken levert 12 miljard m³ jaarlijks. China plant de komende 5 jaar een verdubbeling van het aardgasgebruik tot 8 % van het energiegebruik.
•

Openbare offerte voor 4 blokken schaliegas
China heeft het eerste openbare bod uitgeschreven voor de ontginning van vier blokken schaliegas in Zuid-China. Naar verluidt zou China meer dergelijk gas bezitten dan de VS, maar de ontginning gebeurt door een water-intensief proces. Het bod staat niet open voor buitenlandse groepen hoewel Shell en BP interesse tonen. De 6 bieders zijn: PetroChina, Sinopec , Shaanxi Yanchang, China United Coalbed Methane en Henan Provincial Coal Seam Gas Development.
Meer supervisie op import vast afval
