Over slimme en minder slimme steden

Duisburg, dat ooit zelf de titel “China City” van Duitsland koos, heeft de samenwerking met de Chinese tech-gigant Huawei stopgezet. Stadsfunctionarissen zeggen dat dit deels te wijten was aan de banden van Beijing met Rusland.

Een memorandum dat in 2018 werd ondertekend, zou Huawei Duisburg transformeren “van een traditionele industriële stad naar een servicegerichte smart city“, waarbij openbaar bestuur, logistiek, onderwijs, gezondheidszorg, enz. worden geïntegreerd met behulp van geavanceerde 5G-technologie. Maar deze overeenkomst liep vorige maand af en is sindsdien van de gemeentelijke website van de stad verwijderd.

Over slimme en minder slimme steden

Foto: Porttechnolog.org (disclaimer)

Smart City

Voor degenen die minder met het concept bekend zijn: kern van het begrip smart city is streven naar het zo efficiënt mogelijk laten verlopen van dagelijkse routineuze handelingen van burgers, zodat zij zich daarover geen zorgen meer hoeven te maken. Zij houden daardoor meer tijd over voor de overige zaken die het leven aangenaam maken. Het verkeer is het meest voor de hand liggende onderwerp voor verbetering. Iedere stadsbewoner, waar ook ter wereld, kent het probleem van tijdig bij een afspraak aankomen in stad waar de wegen bijna constant verstopt zijn. Een centraal, met kunstmatige intelligentie (KI) gedigitaliseerd, controlecentrum kan daar veel verbetering in aanbrengen.

Stap verder

Dit is echter nog maar het begin. De volgende stap is het aantal verplichte reizen te verminderen. Een mooi voorbeeld hiervan is de gezondheidszorg. Iemand met een chronisch hartprobleem moet nu geregeld voor controle naar het ziekenhuis. In een smart city kan iemand een klein instrument krijgen dat signalen over de hartfunctie naar het ziekenhuis zendt. Dat analyseert het signaal constant automatisch (wederom KI) en zendt een alarm naar de behandelende arts, als het een afwijking constateert. De arts neemt met de patiënt contact op en stuurt indien nodig medicijnen, een hulpverlener, of een ambulance.

5G

Het succes van een dergelijk systeem valt of staat bij betrouwbare snelle mobiele communicatie. In de situatie van nu betekent dit: een sterk 5G netwerk. Dit is waar China belangrijk wordt. China is verder dan welk land ook met het uitrollen van een 5G netwerk en is het thuisland van een aantal vooraan lopende ondernemingen in deze technologie, met Huawei als de meest bekende. Daarnaast is Huawei ook leidend op het gebied van KI. Duisbrug zal ongetwijfeld in staat zijn vroeger or later een smart city te worden, maar de stad zal zonder Huawei een aantal wielen opnieuw uit moeten vinden.

Duisburg China City

Gelegen op ontmoetingsplaats van de Ruhr en de Rijn verkeert Duisburg in perfecte omstandigheden om van contacten met China te profiteren. Duisburg is een van de steden die in China’s Belt and Road Initiative (BRI) als Europees eindpunt genoemd worden. In 2014 bezocht de Chinese president Xi Jinping Duisburg waar hij getuige was van de aankomst van een goederentrein uit de Chinese stad Chongqing. Hij noemde Duisburg China’s deur naar Europa. Sindsdien arriveren er geregeld treinen uit China. China’s grootste reder, China Ocean Shipping (Group) Company (COSCO) heeft in juni zijn aandelen in de binnenhaventerminal van de stad verkocht. De reden hiervoor was niet duidelijk, maar COSCO blijft volgens een woordvoerder van Duisburg wel een belangrijke relatie van de Haven van Duisburg. COSCO kocht recentelijk 24% van de haven van Hamburg.

Alternatief

Afbeelding: screenshot van online aankondiging

Het kan anders. 10 november jl. vond de 2022 Sino-Dutch Workshop on Smart City plaats; voorlopig nog steeds online. Het was een initiatief van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), Beijing University of Technology, Beijing Institute of Technology en Beijing Information and Telecommunication Association. De workshop is echter gelieerd aan een lopend samenwerkingsverband van de VU, de Universiteit van Amsterdam en Huawei voor onderzoek naar KI. De zustersteden Beijing en Amsterdam en meerdere ondernemingen in beide steden zijn er ook bij betrokken. Dat de samenwerking succes heeft wordt bewezen door de Digital Cities Index 2022. Amsterdam staat op de tweede en Beijing op de derde plaats. Duisburg komt op deze lijst niet voor. De hoogst genoteerde Duitse stad is Frankfurt op de 14e plaats. De samenwerking met Chinese partijen lijkt dan toch een slimme keuze.

Bronnen: South China Morning Post, China Daily, Digital Cities Index.

Print Friendly, PDF & Email

1 comment for “Over slimme en minder slimme steden

  1. Meer ze zijn tegen 5G in het algemeen en niet echt alleen Huawei. Ze hebben geen zin om elke dag de 5G toren te bewaken tegen brandstichting voor het veroorzaken van covid-19. Er zijn echt mensen die deze toren verbranden om mensen te beschermen. Welke stadsbestuur wil dat zeggen tegen het nieuws.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.