Treinen van 1.000 kilometer per uur?

China begint de bouw van een testlijn voor een magnetische zweeftrein van 1.000 km per uur. De eerste prototypes treinen voor 600 km per uur worden intussen al geproduceerd.

Prototype in Chengdu

In Datong, in de noordelijke provincie Shaanxi, is begonnen met de bouw van een testlijn voor de magnetische zweeftrein van 1.000 km per uur. Eerder dit jaar werden in Qingdao en Chengdu de eerste prototypes maglevtreinen die met 600 km per uur zweven al getoond.

Een maglev is een trein die zweeft in een magnetisch veld en hoge snelheden haalt omdat er geen contact met de bodem is. In een soort vacuumbuis vermindert ook de luchtweerstand en kan men komen tot 300 meter per seconde, meer dan 1.000 km per uur.

Een verantwoordelijke van het project in Datong verklaarde aan Science and Technology Daily dat de testlijn oorspronkelijk twee kilometer lang zal zijn en kan uitgebreid worden tot 15 kilometer. Ze zal testen op ware grootte uit proberen en wordt gebouwd in het arrondissement Yanggao, parallel aan de bestaande hsl.

In februari dit jaar begon in Qingdao, in de kustprovincie Shandong, de oplevering van de eerste zes prototype maglevtreinen die met 620 km per uur kunnen zweven. In Chengdu , in de westelijke provincie Sichuan is in januari een maglev prototype van 620 km per uur met supergeleidende magneten op hogere temperaturen afgeleverd. De commerciële uitrol daarvan zal volgens de projectleiding nog 3 tot 10 jaar duren.

Concurrentie voor korte en middellange vliegreizen

De snelste ‘gewone’ treinen in China zijn de Fuxing CR400 die met 350 km per uur rijden. Het zijn vandaag de snelste commerciële treinen ter wereld.

Treinen zwevend in een magnetisch veld van supergeleidende magneten worden al decennialang als veelbelovend gezien. Het probleem zijn de lage temperaturen die nodig zijn voor super geleidbaarheid. Die zorgen voor hoge bouw- en energiekosten. Betere magneten en lichtere treinen zijn de sleutels voor verdere verbetering van de technologie.

In Shanghai bestaat sinds 2002 een demonstratieproject van 35 kilometer tussen de stad en Pudong luchthaven, met snelheden tot 431km per uur; dat met Duitse technologie werd gebouwd. In Changsha, provincie Hunan, opende in 2016 een stadslijn van 18 kilometer; typisch is de toepassing voor lage snelheden, tot maximum 100 km per uur; ze is gebouwd met Chinese technologie. Momenteel werken buiten China alleen nog Japan en Zuid-Korea met de maglevtechnologie. Japan bouwt aan een lijn die 500 km per uur zal halen, en haalde in een testproject al pieksnelheden boven 600 km per uur.

Maglev treinen die tussen de 600 en 1.000 kilometer per uur halen zijn even snel als vliegtuigen. Ze kunnen geduchte concurrenten worden voor het vliegtuig op de korte en middellange afstand.

Bronnen: Global Times, cntechpost.com, CNN

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *