Tussen Belgrado en Novi Sad, weer een stuk BRI ‘op de rails gezet’ (upd)

Hoge vertegenwoordigers van Servië en Hongarije hebben zaterdag de hogesnelheidslijn Belgrado-Novi Sad ingehuldigd. De spoorweg maakt deel uit van een belangrijk Belt and Road Initiative-project. Ook voor China een reden om feest te vieren.

BRI
(foto Xinhua / Wang Wei)

De aanleg van nieuwe zijderoutes (Belt and Road Initiative, BRI) werd door Beijing voorgesteld om verschillende landen economisch en vreedzaam te laten samenwerken.

Puzzelstuk gelegd

Chinese bedrijven spelen een hoofdrol bij de aanleg en gedeeltelijke reconstructie van een spoorweg die Belgrado, de hoofdstad van Servië, met Boedapest, de hoofdstad van Hongarije, zal verbinden. Van die lijn, die 341 km lang wordt, is het 80 km lange traject Belgrado – Novi Sad nu dus klaar om te functioneren voor personen- en goederenvervoer. De afstand werd gisteren in 33 minuten feestelijk afgelegd. Volgens het ontwerp zal de volledige spoorlijn Belgrado-Boedapest, een snelheid hebben van 200 kilometer per uur

Chinees en internationaal

Belgrado is de hoofdstad van Servië en Novi Sad de op een na grootste stad van dat land. Aan de maidentrip van de trein tussen de twee steden namen de Servische president Aleksandar Vucic, de Hongaarse premier Viktor Orban en andere regeringsfunctionarissen deel. Ook vertegenwoordigers van de Chinese en Russische ambassade  woonden de ceremonie bij. Een sectie van het traject Belgrado-Novi Sad is gebouwd door China Communications Construction en China Railway International. Zij stonden borg voor de engineering, en de inkoop- en constructiecontracten. Ook de communicatie- en signaleringstechniek in dat specifieke deel van de lijn werd door Chinese bedrijven geleverd. Het spoorwegproject Belgrado-Boedapest is een succesvol model van transnationale samenwerking. Bedrijven uit verschillende landen, ook Rusland, hebben aan dit project deelgenomen. Duitse bedrijven installeerden de bewakingsapparatuur, de treinen zelf werden in Zwitserland vervaardigd,

Het grotere geheel

Het is de bedoeling dat deze treinroute uiteindelijk ook zal worden gebruikt voor goederenvervoer vanuit de Griekse haven van Piraeus, die gedeeltelijk door Chinese bedrijven wordt gerund, naar Midden-Europa. De daarbij betrokken landen en de EU zullen nog heel wat financieel-economische en politieke knopen moeten ontwarren. In 2013 is het Belt and Road Initiative, kortweg de BRI, gestart. In 2021 bereikte de wereldwijde handel van de Volksrepubliek met landen langs deze Nieuwe Zijderoutes een hoogtepunt van 11,6 biljoen yuan (1,82 biljoen dollar). Dit blijkt uit gegevens van het Chinese ministerie van Handel. Het ministerie stipt aan dat dit goed is voor bijna een derde van de totale handel van China. Ondanks zware en onverwachte problemen zoals de COVID-19-pandemie en ondanks de spanningen en conflicten in de wereldpolitiek boekt het initiatief een ononderbroken en gestage vooruitgang, ook in Servië en Hongarije.

In Europa (upd)

Op 21 maart kwam de lijn die Belgrado en Novi Sad in Servië met elkaar verbindt ter sprake op de persconferentie van Buitenlandse Zaken. Woordvoerder Wang Wenbin liet opmerkelijke uitspraken noteren. ‘De spoorweg is een belangrijk project van het Belt and Road Initiative en van de samenwerking tussen China en de Centraal- en Midden-Europese landen. Het is ook betekenisvol voor de connectiviteit tussen China en Europa’. Volgens Wang Wenbin zal ‘de spoorweg de capaciteit van de regionale spoorwegen voor passagiers en goederenvervoer verbeteren’. ‘Als mensen gemakkelijker via het spoor kunnen reizen, komt er meer toerisme en verstedelijking. De feiten laten zien dat de spoorlijn Belgrado-Boedapest een wederzijds voordelig en open samenwerkingsproject is’, aldus Wang. De woordvoerder van Buitenlandse Zaken wees er op dat ‘alle werkzaamheden aan het spoor worden uitgevoerd in overeenstemming met wetten en de regelgeving die in Europese Unie gelden’. China nodigt alle partijen uit om gezamenlijk en op verschillende manieren bij te dragen aan het verbeteren van de connectiviteit tussen Midden- en Oost-Europese landen.

Boost voor Servië

Zondag is het Chinese staatsbedrijf China Road & Bridge Corp (CRBC) in Servië trouwens ook met de aanleg begonnen van een stuk van de E763 Expresweg. Dit is een groot infrastructuurproject voor het zuiden en het centrum van het land. Het zal 75 kilometer lang worden, waarvan 51 kilometer uit bruggen en tunnels zal bestaan, een huzarenstukje. De Servische president Vucic verwacht dat het zal bijdragen aan het herstel van de lokale economie en dat het een verbetering voor de bevolking wordt.

Bronnen: Global Times, Xinhua, investigate-europe.eu (op Europees nieuws gerichte website), seenews.com (fin. econ. website voor Zuidoost-Europa)

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *