Vrachttrein China – Londen voor het eerst gearriveerd

De eerste vrachttrein van China naar Londen is aangekomen. Zo is er alweer een  onderdeel toegevoegd aan het Belt and Road Initiative en zijn China en Europa nog beter met elkaar verbonden.

vrachttrein

Vertrek in Yiwu West


De vrachttrein is op  1 januari vertrokken in het station Yiwu West en gistermiddag vroeg is hij ‘stipt op tijd’ aangekomen in London Barking, aan de vrachtterminal van EuroHub.

Euraziatisch

Yiwu is een stad van ruim een miljoen inwoners in de kustprovincie Zhejiang (oosten van China) en staat bekend om de handel in grondstoffen en zijn markt voor consumptiegoederen. De vrachttrein met aan boord huishoudartikelen, kleding, stoffen en lederwaren heeft de afstand van meer dan 12.000 kilometer naar Londen in 18 dagen afgelegd. Hij is door Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland, Polen, Duitsland, België en Frankrijk gekomen. Na een tocht door de Kanaaltunnel is hij uiteindelijk in het Verenigd Koninkrijk gearriveerd. Vanwege de verschillende spoorbreedtes onderweg is het een aantal keer nodig geweest om alle containers over te laden op een ander stel getrokken door een lokale locomotief. Daarom komt de trein in Londen aan met een locomotief van Deutsche Bahn.

De Derde Weg (voor goederentransport)

Sinds de eerste reis in 2011 van een Chinese vrachttrein naar andere landen in Azië en naar Europa is het aantal trajecten gestaag uitgebreid. China Railway  bereikt intussen 15 grote steden. Yiwu Timex Industrial Investment Co beheert deze nieuwe lijn naar Londen. Het bedrijf zorgt ook voor het transport naar Duitsland en Spanje. De locomotief trok 24 containers en dat is natuurlijk stukken minder dan de 10.000 tot 20.000 containers op een vrachtschip. Een vrachttrein is echter sneller dan een schip dat er gemiddeld tussen 28 en 32 dagen over doet van bijvoorbeeld Sjanghai naar Londen. Het transport per trein is in vele gevallen dan ook een goedkoper en natuurlijk milieuvriendelijker alternatief voor luchtvracht.

Economie en politiek

vrachttrein

Aankomst in London Barking


Omdat de bedrijven de vraag en de rendabiliteit moeten inschatten laten ze de treinen voorlopig wekelijks rijden. Retourtransport Londen – Yiwu wordt overwogen, maar bestaat nu nog niet. De vooruitzichten lijken goed. OTT Logistics, het kantoor dat de Britse contracten voor transport regelt laat weten dat ‘het de afgelopen twee weken al 50 tot 60 aanvragen heeft ontvangen, zonder marketing.’ Economisch stelt dit vervoer per trein nog niet zo heel veel voor. Het lijkt echter veel toekomst te hebben, zeker nu de tarieven voor zeetransport ook eindelijk in de lift lijken te zitten. Het verschil in kosten tussen spoor en schip zal dus wat verkleinen.
De vrachttrein heeft op dit moment vooral een grote politieke waarde. Per spoor komt immers het netwerk voor samenwerking tussen China en Europa over het Euraziatische continent tot stand. Dit is een tastbaar resultaat van het Belt and Road Initiative (de nieuwe Zijderoutes)
China Daily, BBC, SCMP, sixthtone.com, Wikipedia, english.gov.cn
Video’s
filmpje over de aankomst in het China Daily-artikel First freight train from China to London completes maiden journey
en verder is er op YouTube o.a. “C H I N A -First Freight Train to LONDON”  van Mizzy Rehman
https://www.youtube.com/watch?v=ukJZPc_9svw
ook op YouTube een leuk filmpje van de BBC, met op het eind een ‘plichtsgetrouw’ zinnetje over de mensenrechten  https://www.youtube.com/watch?v=akE0T8Uucqk
 

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

1 comment for “Vrachttrein China – Londen voor het eerst gearriveerd

  1. 19 Januari 2017 at 15:39

    De verwachtingen zijn terecht hoog gespannen voor deze nieuwe transportlink. Maar er zijn voorlopig nogal wat kinken in de kabel, die het effect beperkt maken. Voor speelgoed en electronische producten uit China lijken er wel kansen te zijn. Maar voorlopig ontbreekt elementaire klimaatsbeheersing, waardoor agrarische producten (includief wijn uit Frankrijk en Spanje) zowel in de zomer als de winter het trajects niet goed overleven.
    Locale overheden in China subsidieren de trein ook, om een wit voetje in Peking te halen. Het is de vraag of eenzelfde subsidie in Europa ook door Brussel met gejuich ontvangen zal worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar