Vrijgezellenfestival toch groot succes na sterke beursval

Het vrijgezellenfestival waarbij voor 498 miljard yuan werd verkocht, verpulverde de records van de vorige jaren. Toch werden de recordcijfers in de schaduw gesteld door het beursverlies waarbij de grote internetbedrijven de twee vorige dagen 290 miljard $ aan beurswaarde verloren. Dit kwam nadat de mededingingsautoriteit de netgiganten had gewaarschuwd te zullen optreden tegen monopolistisch gedrag.

De Chinese verbruikers hebben tijdens het Vrijgezellenfestival samen voor 498 miljard yuan gespendeerd. De vooruitgang met vorig jaar toen voor 298 miljard werd verkocht is nu veel groter dan de vooruitgang met 27% en 26% gedurende de twee jaren voordien. Dit jaar verkocht Alibaba 2 miljoen producten op zijn platform en bedroeg het aantal transacties 583.000 per seconde. 400 merken konden zelfs voor meer dan 100 miljoen yuan omzetten. Naast Alibaba heeft concurrent JD.com voor 271 miljard yuan verkocht en bij de Suning-keten bedroeg het transactievolume 5 miljard. Zelfs de platformen voor korte video Douyin en  Kuaishou deden mee. De 30 livestream kanalen op Taobo Live brachten elk meer dan 100 miljoen op.

Het grote succes wordt toegeschreven aan verschillende factoren. Vooreerst wordt bewezen dat de verbruikersmarkt herleeft na de pandemie die eigenlijk nog de online bestellingen verder in de hand heeft gewerkt. Bovendien wordt de uitbreiding dit jaar vooral toegeschreven aan de opgang van e-commerce in de kleinere steden. Ook Suning drijft er zijn digitalisering op. Het succes van concurrent van Pinduoduo is vooral toe te schrijven aan de kleinere steden waar Alibaba en JD.com hun dienstverlening versterken zowel met specifieke apps als met meer opslagplaatsen.. Om de druk op de logistiek te verlichten heeft China overigens vanaf 1 november voor het eerst een net van super snelle vrachttreinen opgezet. Het netwerk telt 36 lijnen en de vrachttreinen doen 22 kleine en middelgrote steden aan.

Beursval

Het grote succes van het koopfestival kan echter niet verhelen dat de Chinese internetgiganten op twee dagen tijd in de VS en Hongkong samen voor 290 miljard $ aan beurswaarde verloren. Dit heeft alles te maken met de aankondiging door de State Administration for Market Regulation dat ze meer nauwlettend zou gaan toezien op monopolistisch gedrag van de internetgiganten. Naar verluidt zijn antitrust reglementen in de maak.

Deze willen het uit de markt werken van kleinere concurrenten verhinderen. Kleinere verkopers klagen er over dat hun marges te klein zijn en de commissie voor Alibaba te groot. Samenspannen over het delen van gevoelige consumentengegevens wordt uit den boze en reclame op basis van een persoonlijk profiel zou evenmin mogen. Verkopers zouden maar op één platform mogen verkopen en voor bedrijven zou ook een goedkeuring nodig zijn om een ‘Variable Interest Entity’-vehikel op te zetten. De State Administration for Market Regulation  wacht nog tot 30 november de reacties af van het publiek. Ook de EU bekritiseert minder fraaie praktijken van internetgiganten als Facebook en Google die miljardenboetes opgelegd kregen.

De aangekondigde anti-monopolie maatregelen in China komen één week nadat diverse regulateurs Alibaba waarschuwden dat het fin-tech filiaal Ant even sterk aan controle zal onderworpen worden als de banken en dat er een nieuw reglement was voor microkrediet. Dit had het uitstel van de dubbele beursgang tot gevolg.  De waarschuwingen van de regelgevers deden de beurskoersen van Alibaba, Tencent en JD.com dalen met 4 tot 8 % zowel in Hongkong als in de VS. Donderdag was zowel in Hongkong als in de VS een herstel waar te nemen zij het meer merkbaar bij Tencent en JD.com dan bij Alibaba. Vrijdag zet het herstel zich door in Hongkong.

Bronnen: China Daily, SCMP, Bloomberg, msn.com, sg.news.yahoo.com, fr.businessam.be,

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *