Wie bouwt snelspoor in blut Californië?

Gouverneur Schwarzenegger van Californië is op bezoek in Azië omdat hij in eigen staat een net wil uitbouwen van snelle treinen. Moeilijkheid is dat zijn financiën 19 miljard $ in het rood zitten. China zou goed geplaatst zijn voor de aanleg als ze ook de financiering op zich zouden nemen.

Gouverneur Schwarzenegger verklaarde in Shanghai op de wereldexpo dat zijn staat in 2020 de Wereldexpo zou willen houden in Silicon Valley. Hij bezocht ook ‘Zhenhua zware nijverheid’, die de nieuwe brug maakt over de baai van San Francisco-Oakland. Zijn bezoek aan China en andere Aziatische staten heeft echter alles te maken met het Amerikaanse plan voor de aanleg van een netwerk van snelle treinlijnen in 13 regio’s . Hoewel de VS sterk staan inzake de technologie voor vrachtvervoer per trein, staat het land nergens qua technologie inzake snel passagiersvervoer. Supplementaire moeilijkheid voor de gouverneur is dat hij het niet zelf kan financieren, want zijn staat zit al voor 19 miljard $ in het rood. Hij hoopt naar eigen zeggen enerzijds in Azië een “creatieve” financiering te vinden en anderzijds dat de Chinezen eveneens een bod uitbrengen. Hij trekt echter ook naar Zuid-Korea en naar Japan, niet enkel omdat zij misschien bij de financiering kunnen meespelen, maar eveneens om meer te leren over de technologische standaarden.
China heeft via joint ventures de technologie geleerd van onder meer Alsthom en Siemens en heeft deze nog aangevuld en verbeterd, zodat aangenomen wordt dat het land nu het topniveau bereikt. Dit was ook de indruk bij het bezoek van Chris Barkan, directeur van de ‘Railroad Engineering Program’ aan de Universiteit van Illinois, aan de SST-fabriek in Qingdao. Europeanen en Japanners staan hier sceptisch tegenover, maar de Chinezen hebben Amerikaanse advocaten ingehuurd om te bewijzen dat zij qua patenten en dergelijke zogenaamde intellectuele rechten zuiver staan.
De Verenigde Staten zouden ook maar langzaam overgaan van de bestaande sporen naar eigen SST-sporen zoals in China, waar ook deels ‘dual track’-sporen worden gebruikt. Zuid-Korea’s snelspoor, dat zich baseerde op de Franse TGV-technologie, beschikt eveneens over dit voordeel. Dit staat in schril contrast met de speciale spoorbedding die de Japanse SST gebruikt. Voor Japan zouden de miljardencontracten eveneens een opkikker zijn voor de slabakkende economie.  De Europese bouwers en het Canadese Bombardier hebben het voordeel dat ze reeds in de Verenigde Staten fabrieken hebben. Dit is dan weer iets wat de Chinezen niet hebben. Mochten de Chinezen het bod winnen wegens de “creatieve financiering”, zou dit wel gelden als een visitekaartje in de rest van de wereld.
Bron: AP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *