Wordt China een echt zuivelland?

Iedereen met Chinese vrienden en kennissen weet dat China geen traditioneel zuivelnatie is. Een aantal van de etnische minderheden, met name Mongolen, zijn dat wel, maar de Han Chinezen zelf bleven tot voor kort verre van melk, waarvan zij de geur en smaak ‘te romig’ vonden. De lijst van de onlangs gepubliceerde winnaars van de World Dairy Innovation Awards 2025 lijkt op een volledige ommekeer te wijzen.

Milkana’s kaassticks met aardbeiensmaak; foto Milkana (disclaimer)

Consumptie

De consumptie van kaas in China is de afgelopen jaren ongelooflijk snel toegenomen. Het aanbod is in de periode 2017-2022 gestegen van 140.000 ton naar 270.000 ton. Deze groei met dubbele cijfers zal zich nog zeker een aantal jaren handhaven. Hoewel de gemiddelde kaasconsumptie in China ver onder die van veel westerse landen ligt, is deze aanzienlijk gestegen van 80 g/persoon/jaar in 2017 tot 130 g/persoon/jaar in 2021.

Kaas als snoep

Zuivel in het algemeen en kaas in het bijzonder wordt in China als een belangrijke voedingsbron beschouwd. De centrale overheid stimuleert daarom de consumptie van zuivel en ook de ontwikkeling van zuivelproducten die makkelijker door Chinese consumenten te accepteren zijn. Een unieke Chinese ontwikkeling in dat opzicht is dat Chinese kaasproducenten hun eigen R&D richten op het ontwerpen van eenhaps kaassnacks, voor alle leeftijden, maar vooral voor kinderen. Dergelijke producten omvatten kaassticks, kaasschijfjes, kaasreepjes, enz. Kaassticks vormen het meest populaire type, dat voor het eerst werd gelanceerd door Milkana, maar werd populair gemaakt door Milkground. Momenteel hebben zuivelbedrijven, gedreven door de steeds intensievere marktconcurrentie, een breed scala aan kaassticks met onderscheidende kenmerken uitgerold. Naast verschillende grappige vormen, waaronder ‘kaaslollies’, experimenteren ze ook met smaken. Een interessant (excentriek?) voorbeeld zijn Milkana’s kaassticks met aardbeiensmaak (zie foto).

Prijzen

Deze ontwikkelingen zijn inmiddels zover gevorderd, dat de producten en technieken internationaal de aandacht gaan trekken. Onder de winnaars van de jaarlijkse World Dairy Innovation Awards van 2025 bevinden zich opvallend veel Chinese producten.

Prijs

Onderneming

Product

Best artisan product

Inner Mongolia Yijiahao Cheese

Zhenlao Light Cream

Best cheese

China Feihe

Love Veggie Cheese

Best children’s dairy product

Yashili Dairy (Maanshan)

Mengniu RuiBuEn EnZhi Milk Formula

Best dairy snack

China Feihe

High-Calcium Cheese Puffs Cheese Flavour

Best ice cream/frozen yogurt

Yili Joyday

Joyday Crunchy Choco Lava

Best health innovation

Inner Mongolia Mengniu Dairy

Mengniu Deluxe Deluxe Gelato

Best intolerance-friendly innovation

Inner Mongolia Yili Industrial

Yili’s Patented Multi-Enzymatic Lactose-to-GOS Technology: Boosting Gut Health in Qinghuo Adult Milk Powder

Best new brand

Shanghai Maction Health Technology 

Mengniu M-Action

Best CSR/sustainability initiative

Yili Group 

Satine Carbon-Reduced Organic milk

China is hiermee niet alleen een volwaardig zuivelland geworden, maar valt meteen ook onder de meest innovatieve.

Bron: site van de World Dairy Innovation Awards en eigen onderzoek van de auteur