Iedereen met Chinese vrienden en kennissen weet dat China geen traditioneel zuivelnatie is. Een aantal van de etnische minderheden, met name Mongolen, zijn dat wel, maar de Han Chinezen zelf bleven tot voor kort verre van melk, waarvan zij de geur en smaak ‘te romig’ vonden. De lijst van de onlangs gepubliceerde winnaars van de World Dairy Innovation Awards 2025 lijkt op een volledige ommekeer te wijzen.

Milkana’s kaassticks met aardbeiensmaak; foto Milkana (disclaimer)
Consumptie
De consumptie van kaas in China is de afgelopen jaren ongelooflijk snel toegenomen. Het aanbod is in de periode 2017-2022 gestegen van 140.000 ton naar 270.000 ton. Deze groei met dubbele cijfers zal zich nog zeker een aantal jaren handhaven. Hoewel de gemiddelde kaasconsumptie in China ver onder die van veel westerse landen ligt, is deze aanzienlijk gestegen van 80 g/persoon/jaar in 2017 tot 130 g/persoon/jaar in 2021.
Kaas als snoep
Zuivel in het algemeen en kaas in het bijzonder wordt in China als een belangrijke voedingsbron beschouwd. De centrale overheid stimuleert daarom de consumptie van zuivel en ook de ontwikkeling van zuivelproducten die makkelijker door Chinese consumenten te accepteren zijn. Een unieke Chinese ontwikkeling in dat opzicht is dat Chinese kaasproducenten hun eigen R&D richten op het ontwerpen van eenhaps kaassnacks, voor alle leeftijden, maar vooral voor kinderen. Dergelijke producten omvatten kaassticks, kaasschijfjes, kaasreepjes, enz. Kaassticks vormen het meest populaire type, dat voor het eerst werd gelanceerd door Milkana, maar werd populair gemaakt door Milkground. Momenteel hebben zuivelbedrijven, gedreven door de steeds intensievere marktconcurrentie, een breed scala aan kaassticks met onderscheidende kenmerken uitgerold. Naast verschillende grappige vormen, waaronder ‘kaaslollies’, experimenteren ze ook met smaken. Een interessant (excentriek?) voorbeeld zijn Milkana’s kaassticks met aardbeiensmaak (zie foto).
Prijzen
Deze ontwikkelingen zijn inmiddels zover gevorderd, dat de producten en technieken internationaal de aandacht gaan trekken. Onder de winnaars van de jaarlijkse World Dairy Innovation Awards van 2025 bevinden zich opvallend veel Chinese producten.
Prijs |
Onderneming |
Product |
Best artisan product |
Inner Mongolia Yijiahao Cheese |
Zhenlao Light Cream |
Best cheese |
China Feihe |
Love Veggie Cheese |
Best children’s dairy product |
Yashili Dairy (Maanshan) |
Mengniu RuiBuEn EnZhi Milk Formula |
Best dairy snack |
China Feihe |
High-Calcium Cheese Puffs Cheese Flavour |
Best ice cream/frozen yogurt |
Yili Joyday |
Joyday Crunchy Choco Lava |
Best health innovation |
Inner Mongolia Mengniu Dairy |
Mengniu Deluxe Deluxe Gelato |
Best intolerance-friendly innovation |
Inner Mongolia Yili Industrial |
Yili’s Patented Multi-Enzymatic Lactose-to-GOS Technology: Boosting Gut Health in Qinghuo Adult Milk Powder |
Best new brand |
Shanghai Maction Health Technology |
Mengniu M-Action |
Best CSR/sustainability initiative |
Yili Group |
Satine Carbon-Reduced Organic milk |
China is hiermee niet alleen een volwaardig zuivelland geworden, maar valt meteen ook onder de meest innovatieve.
Bron: site van de World Dairy Innovation Awards en eigen onderzoek van de auteur