Belgische chocolade valt in de smaak

Na de opening van een gigantische chocoladewinkel in Shanghai wil Godiva verdere uitbreiding in China. De chocoladeverkoop zou er dit jaar 11 % stijgen. In Peking loopt dan weer een grote expositie over de chocolade.

In Xintiandi in Shanghai opende Godiva vorig jaar in september een winkel van eventjes 300 m². De kerstverkoop viel buiten verwachting mee, aldus topman Jim Goldman van Godiva. Hij wil er nu nog minstens twee winkels bij in Shanghai en zoekt ook reeds locaties in Peking en Kanton. De totale chocolademarkt in China bedraagt 7 miljard yuan en zal volgens consultantbureau AT Kearney dit jaar met 11 % groeien. Godiva treedt er in het strijdperk tegen buitenlandse merken als Jeff de Bruges (Frankrijk), Ferrero, Cadbury, Callebaut … .

In Peking wordt in een 20.000 m² grote ruimte van de Olympische Spelen nabij het Vogelnest een tentoonstelling gehouden over chocolade. Het evenement, dat duurt tot in april, kost 10 miljoen $ en gebruikte 80 ton chocolade. Bezoekers kunnen zien hoe chocolade gemaakt wordt. De show toont ook een 10 meter grote replica van de grote muur in chocolade en  het leger van terracottakrijgers werd eveneens in chocolade gegoten. Tien personen hadden 6 maanden en 4 ton chocolade nodig om een BMW te bouwen. Gehoopt wordt dat de expo, waarvan de toegangsprijs 80 yuan bedraagt, één miljoen bezoekers lokt … en chocolade in China populariseert.
Zie fragment van VRT-correspondent op Facebook

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *