China begint te werken aan groenere pakketdiensten

Het enorme succes van e-commerce en bijhorende levering door pakketdiensten is een ernstige bron van vervuiling en verspilling van grondstoffen. De recente 2019 China Last Mile Conference maakte een stand van zaken en riep op tot actie.

Volgens Liu Jun, onderdirecteur van de Chinese Staatspost, is de groene ontwikkeling van de sector een verantwoordelijkheid voor alle betrokken bedrijven. De eerste stappen worden gezet in die richting, zoals het bevorderen van recyclage van de verpakkingen.

Het grote e-commerce bedrijf JD.com stelde een ‘slimme afleverdoos’ voor op de conferentie. De doos is uitgerust met GPS en RFID ( identificatie via radiofrequentie). Om de doos te openen kan men een QR-code scannen of via stemherkenning werken. De doos is volledig herbruikbaar en biedt een grotere veiligheid en transparantie bij de levering.

Het pakketbedrijf BEST is in april begonnen met het gebruik van milieuvriendelijke plasticzakken, zogenaamde Nbags. Het bedrijf zou zo 900 ton plastiek minder verbruiken per jaar en 903 ton broeikasgassen vermijden.

Bedrijven zoals China Post, SF Express en JD.com hebben eigen labo’s opgezet om te zoeken naar meer milieuvriendelijke verpakkingsoplossingen.

SF Express heeft zijn jaarlijks kartonverbruik met 115 ton verminderd, dat van geweven platte zakken met 80 ton en rinoplastiek met 500 ton.

Er zijn 10.000 afvalsorteercentra opgezet bij postkantoren. Er rijden al 20.000 postvoertuigen op groene energie.

Sinds begin dit jaar loopt bij de Staatspost het 9571 – project. Het streefdoel is 95% digitale laadbrieven, elimineren van 50% secundaire verpakking in de e-commerce, 70 meer recyclebare transportzakken en 10.000 recyclingpunten in de postkantoren

Bron: People’s Daily

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *