Covid-19 deed ook senioren meer online winkelen

De senioren werden ook door de pandemie gedreven om meer online te gaan winkelen. Sommigen lieten zich bijstaan door een familielid om het internetten onder de knie te krijgen maar ook studenten uit meer dan 100 universiteiten helpen hen daarbij als vrijwilliger.

Volgens statistieken groeide het percentage 60 plussers onder de 940 miljoen internet gebruikers van 4% in 2016 tot 10,3% in juni dit jaar. China veroudert snel want eind vorig jaar waren er al 254 miljoen 60 plussers en tegen 2025 worden dat er 300 miljoen. Veel online winkels willen allen een stuk van wat de ‘zilver economie’ geheten wordt. Webwinkel JD.com ontdekte dat de senioren 2,3 maal zo veel spenderen als de gemiddelde gebruiker in 2018. Op de Alibaba platformen Taobao en Tmall groeiden hun uitgaven van 2016 tot 2018 1,6 maal. Volgens gegevens van iiMedia Research bedroeg de markt van de Chinese zilver-economie 3700 miljard yuan in 2018 en tegen 2021 wordt 5700 miljard yuan verwacht.

Gezien tijdens de pandemie het leven online plaats vond, heeft de grijzende bevolking ook hun technologische kennis bijgespijkerd. Het China Internet Network Information Center dat enquêtes verrichtte in maart en juni vond dat hun aandeel onder de internetgebruikers steeg van 6,7% tot 10,3%. Deze sprong binnen een kwartaal is groter dan de vooruitgang tijdens de laatste drie jaren bijeen. Verklarende factor is uiteraard de lockdown want het online verbruik steeg tijdens deze periode met 21%. De senioren bevolking is hierin een grote driver.

Volgens een recent rapport van Alibaba kende het verbruik van de ouderen tijdens de pandemie de tweede grootste groeigraad na deze van de post 2000 generatie. Tijdens het derde kwartaal groeide het aantal actieve mobiele Taobao senioren 29% meer dan het gemiddelde. De senioren die wegens de quarantaine online boodschappen doen, kopen speciaal seizoensgroenten, vers vlees en zeevruchten. De pandemie heeft onverwacht de digitale omvorming van China versneld en heeft een ‘nieuw normaal’ voor de gebruikers tot gevolg. Bij Hippo Fresh van Alibaba waren de senioren zelfs een sneller groeiend segment dan de post 2000 generatie.

Hulp

Vele senioren leren van hun kind(eren) of kleinkinderen hoe om te gaan met de digitaliseringstrend. Toch verschijnen in de media berichten van zeventigjarigen die geen toegang hadden tot het ziekenhuis of zelfs hun buurtvoorzieningen omdat ze niet wisten hoe een gezondheids QR code te scannen op hun smartphone.

Opdat er geen digitale tweespalt zou ontstaan, helpen vrijwilligers van 100 universiteiten de senioren om hen stap voor stap te leren omgaan met de smartphone. Directeur Zhang Jiaxin van een sociale dienst in Beijing merkt op dat de senioren na het aanleren hoe op internet te surfen via de smartphone zich weer jong voelen. 18.742 studenten hebben de voorbije jaren de senioren helpen begeleiden bij het omgaan met technologische producten. Deze vrijwilligers hebben ondertussen de kennis verworven hoe de senioren bij te brengen hoe te surfen en de mobiele telefoons te gebruiken voor betalingen. Zo wordt de technologische kloof bij de senioren gedicht, aldus Zhang.

Bronnen: China Daily, CGTN

Bekijk ook video op YouTube

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *