‘Droommeisjes’ daten ‘echt’ met virtuele vriend

De website Sixhttone brengt een artikel over een relatief nieuw fenomeen: Jonge vrouwen worden vooral tijdens de pandemie verliefd op mannelijke personages van speciaal daarvoor ontworpen videospellen en huren dan acteurs om hun virtuele vrienden te ontmoeten in een ‘echte date’.

Image by lifeforstock on Freepik Disclaimer

Het fenomeen van virtuele romances in videospellen neemt toe doordat meer jonge Chinese vrouwen alleen gaan leven en zich afzetten tegen de klassieke genderrol die vooral op het platteland nog leeft. In deze groep ontstond een subcultuur, de zogenaamde ‘droommeisjes’ die verliefd zijn op mannelijke personages in videospellen en bereid zijn grote sommen geld te besteden om toch maar in de hogere niveaus van het spel te geraken.

Nu komt daar de kans bij om die virtuele ervaring even in de realiteit om te zetten. Acteurs bestuderen het personage en spelen het dan verkleed na in een ‘echte date’. Op de sociale media vind men recentelijk talrijke foto’s van vrouwen met hun virtueel-echte date. Een hashtag daarover op Douyin ( de Chinese versie van Tiktok) kreeg meer dan 100 miljoen bezoekers.

Oorspronkelijk Japans

Het idee om vrouwen verliefd te laten worden op virtuele mannen komt oorspronkelijk uit Japan. Daar werden al in de jaren 90 speciaal videospellen voor dat doel ontworpen.

Deze ‘otome‘ spellen raakten pas na 2010 in China verspreid. Het succesvolle “Love and the Producer” uit 2017 werd 7 miljoen keer gedownload. Het spel gaat over een vooraanstaande vrouw uit de mediasector die probeert haar carrière uit te bouwen terwijl ze tegelijk dates heeft met vier potentiële vrienden.

Deze spellen trokken fans aan die verliefd en verslaafd werden. Er zijn verhalen van vrouwen die tienduizenden yuan betaalden om toch maar in de hogere niveaus van het spel te geraken en een nauwere band met het virtuele personage te kunnen uitbouwen.

De spellen op zich zijn niet hoogtechnologisch, maar de mannelijke personages zijn goed ontworpen om maximaal emotionele aantrekkingskracht te hebben. Eens sommige vrouwen een zekere band met het virtuele personage hebben, is er een behoefte aan steeds meer en gaat het aanvoelen als een echte romantische relatie.

Tijdens de pandemie werd de bewegingsvrijheid van miljoenen studentes soms voor maanden beperkt en werden de otome spellen nog meer gedownload. In 2021 haalde Tencent nog een grote hit.

Van virtueel naar ‘echt’.

Vanaf 2022 begonnen op de sociale media foto’s op te duiken van vrouwen die acteurs inhuurden voor een ‘echte date’. Het gaat bijna uitsluitend om als man verklede vrouwelijke acteurs. Droommeisjes verkiezen die boven echte mannen, omdat ze zich gemakkelijker aan hun virtuele droomman aanpassen en omdat ze er zich veiliger bij voelen.

Intussen is het fenomeen goed georganiseerd. Droommeisjes rekruteren acteurs via advertenties op sociale media. De advertenties specificeren over welk personage het gaat, tot hoever de acteurs moeten meespelen en hoeveel ze betaald worden.

Meestal gaat het om samen lunchen, shoppen, bezoeken aan pretparken, soms ook kussen. De acteur ontvangt 100-200 yuan per uur. Niet alle acteurs doen het voor het geld. Sommigen zijn amateurs die er zelf genoegen in scheppen.
Soms kan dit daten te ver gaan. Sixthtone vermeldt gevallen waarbij droommeisjes jaloers worden wanneer hun acteur met andere vrouwen dates heeft en probeerden exclusiviteit te kopen.

Reacties en bedenkingen

De reacties van het publiek zijn gemengd. Sommigen vinden het allemaal een belachelijke subcultuur.

Anderen zien er een symptoom in van een dieper liggende sociale verschijnselen: Veel Chinese jongeren voelen zich geïsoleerd en gedesoriënteerd in de snel evoluerende maatschappij. En veel vrouwen verzetten zich tegen hun traditionele rol als vrouw/moeder en verkiezen een virtuele partner boven een echte.

Sommige experts zijn ook bezorgd dat otome spelers onrealistische verwachtingen kweken over hun toekomstige echte partner.

Blijkbaar zijn er in China geen versies van otome voor jonge mannen.

Bron: Sixthtone

Print Friendly, PDF & Email