Geely wil samen met Volvo wereldspeler worden

Volvo Cars en het Chinese autobedrijf Zhejiang Geely Holding Group, de eigenaar van Volvo, gaan fuseren om een grote ‘internationale groep’ te vormen.

Elektrisch voertuig van Geely

De geplande fusie van Volvo Cars en Geely is maandag aangekondigd. Gezamenlijk zouden ze groot genoeg worden, en de expertise en middelen hebben om een wereldspeler van eerste rang te worden in een autosector die in volle omwenteling is.

Op korte termijn komt er een werkgroep geleid door Samuelsson, de Zweedse bedrijfsleider van Volvo, die een fusievoorstel voor de respectieve raden van bestuur zal opstellen. Men hoopt de fusie eind 2020 al rond te krijgen.

Geely Automobile Holdings Limited is al genoteerd op de beurs van Hongkong. De fusiegroep zou naar de beurs van Hongkong of van Stockholm of zelfs beiden trekken. Volvo onderzocht in 2018 een eigen beursgang, die werd afgelast omdat de verwachte opbrengst in het slechte beursklimaat toen veel lager was dan de aanvankelijk geschatte 30 miljard dollar. De beurswaarde van Geely en Volvo zou vandaag ongeveer even groot zijn en samen worden ze groter dan Ford.

Eigenheid van merken blijft

Niettegenstaande de fusie zullen beide merken met hun eigen karakteristieken blijven bestaan. Ook de elektrische wagens Polestar, en Lynk&Co, beiden luxueuze nevenmerken van Geely, plus het Britse Lotus, waarvan Geely sinds 2017 meerderheidsaandeelhouder is, zullen mee fuseren maar blijven apart als merk bestaan. De voordelen van de fusie zouden vooral ‘financiële en technologische synergie’ zijn.

Het Maleisische Proton dat voor 49,9% Geely is, blijft buiten de operatie. Dat geldt ook voor de 9,7% van de Daimler aandelen die Geely bezit. Daimler onderhandelt wel over een joint venture met Geely voor het produceren van elektrische minivoertuigen.

Geely is ook nog eigenaar van het bedrijf dat de Londense zwarte taxi’s bouwt en heeft een minderheidsparticipatie in Volvo Trucks, dat in 1999 afgesplitst is van Volvo Cars toen dat aan Ford verkocht werd.

Geely kocht in 2010 Volvo Carsvoor 1,8 miljard dollar van Ford dat in slechte papieren zat. Het investeerde 8 miljard dollar in de verdere technologische ontwikkeling en modernisering van Volvo Cars en introduceerde het merk ook op de Chinese markt. In 2019 verkocht Volvo 705.000 voertuigen, 10% meer dan in het vorige recordjaar 2018. Geely verkocht vooral op een krimpende Chinese markt 1,36 miljoen stuks, een daling van 9,3% tegenover 2018.

Wereldwijde trend naar groter

Li Shufu, stichter van Geely

Door de fusie zou de omzet van Geely verdrievoudigen en de winst verdubbelen. Dat komt goed uit want door de buitenlandse overnames heeft Geely een hoge schuld.

Geely is het grootste privé autobedrijf in China. Het begon wagens te bouwen in 1997. De overname van Volvo werd hoofdzakelijk betaald met leningen van Chinese staatsbanken. Door de geplande fusie wordt Geely de eerste Chinese automobielbouwer die meetelt op de internationale automarkt

De fusie Volvo-Geely past in de trend op de automobielmarkt. De autobedrijven bereiden zich voor op drie revoluties: voertuigen op groene energie, autonoom rijdende voertuigen en verdere vooruitgang van de deeleconomie. Dat alles vraagt enorme investeringen. In 2019 vormden Ford en Volkswagen al een alliantie. Peugeot-Citroën-Opel gaan fusioneren met Fiat. General Motors en Honda ontwikkelen samen voertuigen van de volgende generatie.

Bronnen: La Libre , South China Morning Post, Financial Times, CNN

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *