Gesofistikeerde bouwtechnieken voor Xiong’an

Xiong’an is een nieuwe stad van 2,5 miljoen inwoners die momenteel gebouwd wordt om een aantal functies van Beijing over te nemen. Daarbij worden de nieuwste bouwtechnieken gebruikt.

Masterplan Chapman Taylor Disclaimer

Xiong’an is een volledig nieuwe stad die gebouwd wordt als ontwikkelingshub voor de megacluster Beijing-Tianjin-Hebei. Het is tegelijk een soort satellietstad van Beijing, die dient om feen aantal niet-hoofdstedelijke functies over te nemen.Men denkt vooral aan de hoofdkwartieren van grote bedrijven, regionale bestuursfuncties, vestiging van instellingen voor onderzoek en ontwikkeling. Het ligt op 100 kilometer van het centrum van Beijing. Het besluit om Xiong’an te bouwen is genomen in 2017.

Geplande modelstad

Xiong’an wordt gebouwd onder supervisie van de centrale overheid op het grondgebied van de arrondissementen Xiong, Rongsheng en Anxin in de provincie Hebei. De bouw is gestart in 2019. In fase 1 bedraagt de ontwikkelingszone ongeveer 100 km² (een grote Vlaamse gemeente), in fase 2 komt daar nog 100 km² bij. Daar zullen 2,5 miljoen mensen leven. Xiong’an is met Beijing en de Daxing internationale luchthaven verbonden door een intercity trein sinds 2020.

In 2022 werd voor 30 miljard euro geïnvesteerd in de bouw. In januari dit jaar werden 40 nieuwe projecten gelanceerd met een totale waarde van 6 miljard euro; het gaat om infrastructuur en openbare diensten. Het contract voor het masterplan van de zone is in 2021 toegekend aan het Britese architectenbureau Chapman Taylor. Men streeft voor Xiong’an naar maximale milieubescherming, duurzaamheid en comfort, en behoud van culturele sites. Het concept wordt gerealiseerd met de modernste bouwtechnieken.

Slimme bouwtechnieken

Een voorbeeld is de volautomatische betoncentrale van het bouwbedrijf MCC20. De centrale verstoort in niets het nieuw aangelegde bos waarin ze ligt. Geen stof, geen lawaai, geen afvalwater. In het gebouw is de vloer kraaknet. Nochtans is het veruit de grootste betoncentrale van heel China. De productie van het beton gebeurt in zeven menginstallaties zonder menselijke interventie. Er is geen uitstoot van stof of afvalwater. De besturing is volautomatisch en alle informatie verschijnt in real time op een scherm. De installatie kan zo drie keer meer produceren dan een klassieke betoncentrale. Het aantal werkers is met 90% gedaald. Klanten bestellen hun beton met een eenvoudige app op de smartphone. De centrale levert aan meer dan 100 werven en is op haar eentje goed voor 10% van alle beton die gebruikt wordt bij de bouw van Xiong’an.

Een andere nieuwigheid is de aanpak van leidingen en kabels. Om definitief komaf te maken met het later openbreken van de weg en conflicten tussen nutsvoorzieningen zitten waterleiding, gasleidingen, warmtenetwerken, elektriciteitskabels en telecomverbindingen in ondergrondse galerijen. Om gemakkelijk te kunnen werken zijn die groot genoeg gemaakt, in twee verdiepingen. Op de bovenste verdieping kunnen zelfs wagentjes rijden. Voor deze galerijen moest 1,7 miljoen m³ grond uitgegraven worden.

Om correct en snel dat grondverzet te kunnen uitvoeren maakt MCC20 gebruik van fotogrammetrie, drones met camera’s voor de meting van de niveaus en geavanceerde berekeningsmodellen om het grondverzet optimaal te plannen. Daardoor verlopen die werken een maand sneller dan gepland.

Slimme methoden worden ook gebruikt voor veiliger bouwwerven. Een voorbeeld is het deelproject dat Shanghai Baoye Group uitvoert. Het gaat om een woonzone voor hervestiging met 39 woongebouwen, acht eenheden voor ondersteunende openbare diensten en twee scholen. De voorziene bouwtijd is 15 maanden. Voorbeelden van slimme systemen zijn het automatisch aan- en afschakelen van watersproeiers op de torenkranen in functie van de luchtkwaliteit die sensoren continu meten. Aan de toegang van de werf worden zowel medewerkers als aangevoerde materialen door een slim systeem geregistreerd. E is ook een weerstation dat in het vooruitzicht van hevige wind de planning kan sturen zodat er niet in de hoogte moet gewerkt worden.

Bij de verdere bouw van de stad is men van plan nog meer de modernste technieken in te voeren.

Bron: People’s Daily

Print Friendly, PDF & Email