Hogesnelheidstrein op Tibetaans hoogplateau


Een hogesnelheidstrein verbindt binnenkort de Tibetaanse hoofdstad Lhasa met de provinciestad Nyingchi. Beijing heeft nu een hogesnelheidslijn naar de ‘stad van de toekomst’ Xiong’An. En de Chinese spoorwegen maken nog meer ambitieuze plannen.

Indien alles volgens plan verloopt dan rijdt in juni de eerste hogesnelheidstrein van het Fuxing type tussen de Tibetaanse hoofdstad Lhasa en Nyingchi. Dan zullen alle Chinese provincies en autonome regio’s minstens één hogesnelheidslijn hebben. Het is de ook eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Tibet.

Nyingchi is een stad in het Westen van Tibet, met 195.000 inwoners. Vanuit Nyingchi kan de spoorlijn verder doorgetrokken worden naar de provincie Sichuan. Nyingchi heeft ook een regionale luchthaven en een goede wegverbinding met Lhasa.

Het traject is 435 km lang, met 47 tunnels en 120 bruggen. Eind vorig jaar werden de laatste sporen gelegd. De trein zal 160 km per uur rijden. Het is een aangepast Fuxing model, met zuurstofvoorziening in de wagons en een dieselmotor als reserve indien de elektrische tractie mocht uitvallen op traject dat voor 90% boven de 3000 meter ligt. Fuxing treinen halen snelheden tussen 160 en 350 km per uur.

Van Beijing naar ‘stad van de toekomst’

Op 3 januari opende een nieuwe spoorlijn van Beijing West station naar de ‘Nieuwe zone Xiong’An’. De afstand van bijna 100 kilometer met vijf stopplaatsen onderweg wordt in 50 minuten afgelegd.

De ‘Nieuwe Zone Xiong’An’ , of de ‘stad van de toekomst’ ligt in de provincie Hebei en omvat drie volledige arrondissementen en wat aangrenzende gebieden. Ze moet een nationaal model worden voor hoogwaardige ontwikkeling en een motor voor een moderne economie. De zone moet ook een aantal stedelijke functies van Beijing overnemen.

In Xiong’An is een nieuw spoorstation gebouwd. Het is het eerste voltooid groot infrastructuurproject in de zone. Onderweg doet de hogesnelheidstrein de nieuwe luchthaven Beijing Daxin aan, de grootste ter wereld. De nieuwe spoorlijn heeft een ontwerpsnelheid van 350 km per uur. Nadat een al oudere sectie van de lijn gemoderniseerd is zal de reistijd verder korter worden naar 36 minuten.

Resultaten en plannen

Intussen heeft China Railways zijn doelstellingen voor 2021 bekend gemaakt.

Het aantal passagiersreizen wordt op 3,11 miljard geschat. Dat is 43,7% meer dan in het abnormale jaar 2020 maar tegelijk minder van de 3,57 miljard van 2019. De Chinese spoorwegen gaan er van uit dat ook in 2021 nog vele reislustigen zullen thuis blijven. En daar lijkt het ook op, nu de overheid binnenlandse reizen tijdens de periode van het Chinese nieuwjaar afraadt.

Er zullen voor 3,7 miljard ton goederen vervoerd worden en dat is 4,3% meer dan vorig jaar. In 2021 worden 3.700 bijkomende kilometers spoor in bedrijf genomen. In 2020 waren het er 4.933.

Het aantal hogesnelheidslijnen is de voorbije vijf jaar bijna verdubbeld, en is nu met 37.900 kilometer het grootste net in de wereld. De hogesnelheidstreinen van het modernste type Fuxing hadden tot einde vorig jaar met 827 miljoen passagiers al 836 miljoen kilometers afgelegd zonder ongevallen.

De spoorwegen beloven dit jaar de dienstverlening te verbeteren. Er wordt gewerkt aan vlottende prijzen naargelang de drukte, meer keuzemogelijkheden voor maaltijden aan boord, en ‘stille wagons’ op sommige hogesnelheidslijnen. Naast het aanbieden van meer ‘slimme diensten’ gaat men zorg dragen voor digibeten zoals ouderen en vreemdelingen.

Om corona te bestrijden zal men vermijden dat wagons overvol raken, en aparte coupés voorzien voor reizigers die zich onwel voelen. Aangezien China vermoedt dat sommige besmettingen van verpakkingen van bevroren goederen afkomstig zijn gaat men hier op de treinen extra voorzichtig mee om.

De Chinese spoorwegen bouwen verder aan hun internationale ambities. Dat betekent op de eerste plaats meer lijnen naar Europa. Ondanks corona reden vorig jaar 12.400 treinen tussen China en Europa. Ze brachten 1,14 miljoen containers ter bestelling. De vervoerde vracht steeg met 56%. Een deel daarvan was dringend medisch materiaal.

Tegen einde 2021 komt er een spoorlijn van Kunming naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Men gaat ook werk maken van multimodaal transport tussen West China en Zuidoost Azië.

Bronnen: China.org.cn, Xinhua, China Daily.

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar