Nanshahaven opent geautomatiseerde terminal

Als eerste in het gebied rond de Grote Baai heeft de Guangzhouhaven te Nansha een geautomatiseerde terminal geopend. De strook van 1460 meter aan de monding van de Parelrivier heeft vier diepwater containerterminals en telt 12 nieuwe pieren. De bijkomende capaciteit van 4,9 miljoen TEU laat toe dat de jaarlijkse containeroverslag in de haven tot meer dan 24 miljoen TEU stijgt.

Een geautomatiseerde portaalkraan laadt containers op zelfrijdende vrachtwagens in Nansha (Foto China Daily) Disclaimer

De werken aan de vierde uitbreidingsfase van de haven te Nansha startten in december 2019 en hebben 7 miljard yuan gekost. De uitbreiding met 1460 meter bevindt zich aan de monding van de Parelrivier en heeft vier dokken voor diepwaterschepen: twee voor vaartuigen van 100.000 ton en twee voor schepen van 50.000 ton. Het grootste dok voor schepen van 200.000 ton werd in een vorige fase afgewerkt. De 12 nieuwe pieren zijn in elk staat om 3000 m³ ton aan goederen te stockeren. Tot nu toe kon de Nanshahaven jaarlijks 15,5 miljoen containers van 20 voet (TEU) overslaan, met de uitbreiding komt er nog 4,9 miljoen TEU aan capaciteit bij.

Automatisch en groen

De terminal is volautomatisch met geïntegreerde geavanceerde technologieën zoals Beidou-navigatie, 5G-communicatie, kunstmatige intelligentie en autonome voertuigen. Hij past een nieuwe generatie geautomatiseerde containerterminaltechnologie toe wat leidde tot de aanvraag van meer dan 60 patenten, waaronder 31 uitvindingsoctrooien. De terminal die slimme en onafhankelijke operaties en een lage CO2-uitstoot heeft, droeg bij aan de promotie van geautomatiseerde werftechnologie”, zegt Li Yibo, partijsecretaris en voorzitter van Guangzhou Port Group. Na de start van de activiteiten zal de nieuwe terminal worden geïntegreerd met de andere terminals van de haven van Nansha om een gespecialiseerd en grootschalig terminalcluster te vormen,  aldus nog Li. De vierde uitbreidingsfase combineert dan ook multimodale diensten voor zee, rivier en spoortransport in het gebied.

De terminal is ook een groen demonstratieproject voor milieubescherming in de havenindustrie geworden, omdat het een nuluitstoot bereikt door het gebruik van technologieën zoals de nieuwe generatie Internet of Things-detectie, big data-analyse, kunstmatige intelligentie en andere geavanceerde technologieën, aldus Lionel Ni , voorzitter van de Hong Kong University of Science and Technology die de haven hielp bij het toepassen van de geavanceerde technologie. Tijdens de openingsceremonie donderdag zei Li nog dat de nieuwe terminal de functie van internationaal allesomvattend transportknooppunt zal verbeteren zodat Nansha uitgebouwd wordt tot een belangrijk scheepvaart- en logistiek platform in het gebied van de Grote Baai en dit in coördinatie met Hong Kong en Macao,

Bron: China Daily

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *