Nieuwe Arabische zender; partijblad in het Engels


CCTV-gebouw van Koolhaas

CCTV-gebouw van Koolhaas


Om de verkeerde voorstellingen in andere landen te corrigeren, pakt China uit met de lancering van een kanaal in het Arabisch en later ook een in het Russisch. Naar aanleiding van 60 jaar VRC wordt bovendien een Engelse versie voorbereid van het partijblad ‘Qiushi’.
 
 
China is aan een ideologisch offensief bezig. Onlangs werd voor buitenlandse lezers de Global Times op Internet gelanceerd. Nadat de Chinese staatszender CCTV reeds uitzendt in het Engels, Frans en Spaans zal straks ook 24 u/24 nieuws, cultuur en ontspanning worden uitgezonden in het Arabisch. De nieuwe zender start vandaag op en richt zich naar 300 miljoen personen uit 22 Arabischsprekende landen. Hij heeft 80 personeelsleden. Tegen september plant CCTV ook een kanaal in het Russisch.
Qiushi

Qiushi


Naast de nieuwe kanalen wil China tegen 1 oktober, wanneer China 60 jaar bestaat, eveneens een Engelse versie op de markt brengen van het partijblad ‘Qiushi’. Het zal geen doorslagje zijn van de Chinese versie, maar gericht op de smaak van westerse lezers, vooral de theoretische en academische milieus. Het partijblad dateert uit 1958 en heette eerst ‘Rode Vlag’. In 1988 werd het ‘Qiushi’, wat ‘de waarheid zoeken’ betekent. In een eerste periode zal de Engelse versie per kwartaal verschijnen. Drie miljoen yuan per jaar wordt er voor uitgetrokken. De lancering past ook in het opdrijven van China’s ‘soft power’ in het buitenland. Vooral CCTV, Xinhua en het Volksdagblad profiteren van de campagne om desinformatie in het westen tegen te gaan door het opdrijven van meer eigen middelen.

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar