Onze politici dreigen de bus te missen

Jonathan Holslag vond het weer eens tijd om van zich te laten horen. Toen een commentator in De Tijd meende dat overheidssubsidie aan busbouwer Van Hool onterecht zou zijn, reageerde Holslag dat Chinese concurrent BYD ook door de eigen overheid gesteund wordt en wij dat bedrijf daarom zouden moeten mijden. BYD haalde echter onlangs nog een bestelling van De Lijn binnen. Bovendien blijken hun bussen in de praktijk van superieure kwaliteit.

Electrische bus van BYD in Oslo; foto BYD (disclaimer)

Opkomst

Deze discussie komt niet onverwacht. De Europese auto-industrie kijkt allang met lede ogen naar de snelle opkomst van EVs uit China; personenauto’s, bussen en vrachtwagens. Naast de snelle ontwikkeling van individuele ondernemingen verschijnen ook geregeld nieuwe merknamen op de markt. Voorheen zag je, na binnenkomst bij de luxere shopping malls in grote Chinese steden winkels van merken als Prada of Louis Vuitton. Tijdens mijn jongste reis begin dit jaar hadden diverse malls deze ‘prime space‘ vervangen door showroom na showroom met EVs.

Steun

De Chinese nationale regering en veel lokale overheden steunen de overgang naar EVs. Dit is met name goed te zien op de eilandprovincie Hainan. In China hebben EVs onderscheidende nummerborden, dus kun je ieder moment op iedere locatie in één blik schatten wat het percentage EVs is. Een van de manieren om de koop van EVs te stimuleren is het voor consumenten makkelijker maken voor een EV te kiezen. In sommige grote steden moet je een lot trekken voor de aankoop van een benzinevoertuig, terwijl je naar believen een EV aan kunt schaffen.

Export

Chinese producenten willen hun producten uiteraard ook wereldwijd verkopen; net als gevestigde merken als BMW of Toyota. Daar is niets vreemds aan en het is geen onderdeel van een vermeende Chinese agenda voor het overheersen van de wereld. Natuurlijk was het te verwachten dat Europese merken alles uit de kast proberen te halen om de Chinese concurrenten uit de regio te weren. Vroeger kon dat met kwaliteitsnormen, maar, zoals later in dit commentaar zal blijken, de Chinese voertuigen kunnen zich inmiddels in kwaliteit met de beste Europese merken meten.

Politiek

Gelukkig, voor de Europese producenten wel te verstaan, ziet de EU China momenteel meer als rivaal dan als partner. Politici, van de EU en van lidstaten, zijn makkelijk bereid te vinden voor het zoeken naar drempels voor Chinese EVs. Alles dat uit China komt is immers gevaarlijk en bedreigend. We moeten ons daarom van China ‘ontkoppelen’; het nieuwe modewoord. Die anti-China gevoelens zijn zo sterk, dat het weinig zin heeft daarop nog maar weer een keer kritiek op te leveren. Ik doe dat liever met een anekdote uit de praktijk.

Oslo

Een Noorse vriend kwam onlangs met een interessant verslag over de ervaring met elektrische bussen van BYD in Oslo. Deze winter heeft zich tijdens de hevige sneeuwval in Oslo een totale chaos voorgedaan. De nieuwe elektrische bussen van het Spaanse Solaris en het Duitse MAN konden de hoge sneeuw helemaal niet aan vanwege het gebrek aan grip van hun 2-wielaandrijving. Tweederde van de ritten werd geannuleerd, tot grote frustratie van de forenzen. Pas later werd onthuld dat de exploitant eigenlijk meer bussen met 4-wielaandrijving uit China had besteld. Voor de levering kwamen ze erachter dat de verkopende partij een Chinese staatsonderneming was en dus annuleerden ze de bestelling en bestelden ze bussen met 2-wielaandrijving uit Spanje en Duitsland. Miljoenen mensen zitten elke sneeuwdag zonder alternatief voor woon-werkverkeer. Daar komt nog bij dat zowel de Spaanse als de Duitse bedrijven verkeerde informatie hadden gegeven over de rijlengte in koude omstandigheden. En ja, het is een koude winter geweest. De reeds eerder aangekochte elektrische bussen van BYD reden perfect.

Gezond verstand

Mijn Noorse vriend vraagt zich af: hoe ver gaat deze politieke handelsoorlog, voordat het gezond verstand zal zegevieren? Als ik naar onze politici en hun adviseurs (zoals JH) luister, ben ik bang dat dat gezond verstand heel diep weggestopt is.

Bron: De Tijd, BYD, persoonlijke informatie

Print Friendly, PDF & Email