Andere spoorwegfinanciering: een nieuw model?

Recentelijk werd beslist dat de financiering van de spoorweglijn  tussen Hechi en Nanning in de AR  Guangxi, die 22 miljard yuan bedraagt, gelijk gedragen zal worden tussen de nationale regering en de regio. Volgens de South China Morning Post zou dit een nieuw model worden van financiering waardoor de spoorwegen beter hun schuld kunnen dragen.
Het is de Nationale Ontwikkelings-en Hervormingscommissie die recentelijk de bouw van de spoorweg tussen Nanning en Hechi in de Autonome Regio Guangxi goedkeurde. Kostenplaatje 22 miljard en deze kost wordt gelijk verdeeld tussen de provincie en het ministerie. Volgens analisten is deze kostenopsplitsing een eerste teken van hervorming bij het ministerie in de zin van decentralisatie naar de lokale besturen. Het ministerie zat eind vorig met een schuld van 1900 miljard yuan, terwijl dit het jaar voordien nog 868 miljard bedroeg. Totnutoe werd 90 % van de kosten van de spoorwegaanleg door het ministerie zelf gedragen.
Voor dit jaar begrootte het ministerie voor 700 miljard nieuwe projecten en geraamd wordt dat 30 % van dit bedrag niet zal verwezenlijkt worden. Volgens de website van het ministerie viel het investeringsniveau (nieuwe lijnen en opknappen bestaande) tijdens de eerste acht maanden dit jaar met 11,5 %. Vorig jaar bedroeg de vooruitgang nog 19 %. De banken verstrekken maar met mondjesmaat leningen en de laatste tijd blijken ook de spooropbrengsten niet denderend. De lijn Wuhan-Guangzhou zou dit jaar 3 miljard verlies maken, terwijl oorspronkelijk verwacht werd dat ze in 2011 break-even zou draaien. Nu zou dit nog een of twee jaren kunnen op zich laten wachten.
Specialisten verwachten dat deze cofinanciering in de toekomst nog meer opgang zal maken omdat het ministerie al schulden genoeg heeft en de banken hun leningen meer selectief maken. Overigens wenst de regering meer lijnen in minder ontwikkelde en dunner bevolkte gebieden en deze zijn bijgevolg ook minder winstgevend. De bouw van een aantal lijnen werd zelfs opgeschort. China heeft momenteel 5900 km hoge snelheidslijnen en 92.000 km gewone sporen. Toch zou het de bedoeling blijven om tegen 2020 tot 120.000 km te komen. Positief nieuws kwam er na de “gouden week” rond de nationale feestdag: een record van 67 miljoen reizigers namen de trein, wat 5,8 % meer was dan in 2010. Op bepaalde trajecten was er een tekort aan tickets,  hoewel 2453 bijkomende treinen werden ingelegd.
Bron: SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *