BYD loopt verder uit op Tesla

Batterij- en NEV producent BYD is tijdens het derde kwartaal qua verkoop verder uitgelopen in vergelijking met Tesla. Chinese bouwers van nieuwe energie voertuigen (NEV) bereiden hun intrede voor op de Europese markt. We bekijken ook twee minder bekende Chinese producenten van elektrische autobatterijen.

BYD te Shenzhen Foto,Wikimedia Disclaimer

BYD heeft tijdens  K3 de voorsprong op Tesla vergroot. BYD verkocht 537.164 nieuwe energie voertuigen (+187%) terwijl Tesla er 343.830 sleet, nauwelijks +3%. Enkel in september verkocht BYD er 201.259 stuks terwijl dat er tijdens die maand vorig jaar 71.099 waren. BYD overtrof tijdens het eerste semester voor het eerst Tesla met 641.000 tegenover 564.000, maar tijdens het derde kwartaal liep BYD verder uit.

Van januari tot augustus is China’s wereldwijde marktaandeel van nieuwe energie-passagiersvoertuigen gestegen tot 68 %, aldus Cui Dongshu, secretaris-generaal van de China Passenger Car Association (CPCA). Een bedrijf uit Nantong dat onderdelen vervaardigt voor de NEV sector te Shanghai  vertelt aan Global Times dat het personeel moest vragen vervroegd uit de vakantieweek terug te komen wegens de sterke vraag waarvan de bestellingen tot eind dit jaar reiken. Tezelfdertijd bouwen Chinese producenten fabrieken in het buitenland. BYD onthulde recent een fabriek te zullen bouwen in Thailand. NIO vierde op 16 september het versturen van zijn eerste batterij swap station vanuit  Biatorbagy (Hongarije) naar Duitsland.

Europa

Overigens onthulde BYD woensdag de prijzen van drie auto’s die het zal leveren in 7 Europese landen waarbij Duitsland en Noorwegen eerst en later het VK en Frankrijk. De kost komt op 72.000 € voor de Han sedan evenals de Tang crossover en de Atto 3 komt op 38.000 €. NIO biedt daarentegen in 4 Europese landen Duitsland, Nederland, Zweden en Denemarken de consumenten aan huurabonnementen af te sluiten die variëren van $1,171 tot $1,264 maandelijks. In Noorwegen wordt wel verkocht. Het bedrijf heeft drie batterijwisselstations voor het opladen van elektrische voertuigen ingezet in Duitsland en Noorwegen en zal tegen het einde van het jaar een nieuw oplaadstation in Zweden openen.

Batterijen

Volkswagen en Gotion duimen samen Foto VW Disclaimer

We hadden het eerder over ’s werelds grootste producent van elektrische auto batterijen CATL. De Chinese batterijproducent Gotion HighTech dat voor een kwart eigendom is van Volkswagen plant in Noord Michigan een fabriek te bouwen van $2,4 miljard waarvoor het van Michigan $715 miljoen toelagen kan krijgen onder meer omdat het 2350 banen schept. Tijdens de eerste zeven maanden bedroegen de leveringen van Gotion 7 GWh waardoor het wereldwijd op de achtste plaats komt. Eerder sloegen Volkswagen en Gotion de handen ineen om progressief in het Duitse Salzgitter een batterijfabriek op te bouwen die Europa zou bedienen. Het O&O centrum dat 70 miljoen € kostte, werd al geopend. Dit wordt concurrentie voor de CATL fabriek die eind dit jaar open gaat in Thuringen. Technode meldt voorts dat CATL met Zuid Carolina discussieert om er een batterijfabriek te openen waarvan de werking in 2026 zou opstarten.   Hoe de nieuwe Chinese batterijfabrieken te rijmen vallen met de wens van de regering om qua groene energie minder afhankelijk te worden van China is minder duidelijk.

Een andere batterijproducent is China Aviation Lithium Battery (CALB) dat een afsplitsing is van het staatsbedrijf raket- en gevechtsvliegtuigbouwer Aviation Industry Corporation of China (AVIC). Volgens de Financial Times was de beursgang te Hongkong geen groot succes. Het bedrijf zou maar een brutomarge van 7% realiseren terwijl bij de concurrentie 20% normaal is. AVIC heeft nog 10% van de aandelen, de grootste aandeelhouder is de stad Changzhou met 30%. De grootste klant Guangzhou Automobile Corp bezit 4%. In tegenstelling tot CATL dat voornamelijk buitenlandse merken als klant heeft, zijn de CALB klanten vooral binnenlands. Het bedrijf vormde in mei een partnerschap met Tianqi Lithium om gezamenlijk nieuwe mijnen te ontginnen.

Bronnen: Global Times, technode, FT, Reuters

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *