Derde brug over delta Parelrivier geopend

Op 2 april is de Nansha brug over de delta van de Parelrivier geopend. Het is de derde verbinding over de delta, na de Humenbrug tussen Dongguan en Zhuhai van 1997 en de Hongkong-Zhuhai-Macao brug van 2018. De brug is 12,9 km lang en bevat de op één na langste hangbrug ter wereld.

De nieuwe brug zal een belangrijke rol spelen in de connectiviteit van de regio van de delta. Ze zal de oververzadigde Humenbrug moeten ontlasten. In februari is een nationaal plan uitgekomen voor sterkere integratie van de regio.

De Humenbrug van 4,6 km verbindt Dongguan op de oostelijke oever met Zhuhai op de westelijke. Omdat haar capaciteit beperkt is tot 80.000 voertuigen per dag, was een bijkomende verbinding nodig. De ‘tweede Humenbrug’, nu Nanshabrug gedoopt, ligt 12 km noordelijker – meer landinwaarts dus.

Ze verbindt Shenzhen, Dongguan en Huizhou op de oostelijke oever met Foshan, Zhuhai, Zhongshan, Jiangmen en Zhaoqing op de westelijke oever. Ze maakt de oversteek van de delta in het zuiden van Kanton 10 km of 30-60 minuten korter.

De brug is een belangrijke schakel in het netwerk van snelwegen in de provincie Guangdong. De provincie is kampioen van China, met liefst 9.000 km autostrade.

Technisch hoogstandje

De bouw van de brug heeft vijf jaar geduurd en 11 miljard yuan (1,45 miljard euro) gekost. Ze heeft 8 rijstroken en een capaciteit van 120,000 voertuigen per dag. Ze is 12,9 km lang , met twee hangbruggen. De oostelijke is 1.688 meter lang, de tweede langste ter wereld en de langste in China. Voor de hangbruggen is voor het eerst een in China ontworpen draagkabel met een ultrahoge treksterkte van 1.960 megapascal gebruikt. De brug is volledig met 4 en 5G communicatie uitgerust.

Zoals voor de andere bruggen over de delta zullen voertuigen tol moeten betalen. Een enkele rit voor een gewone auto kost 42 yuan (5,5 euro).

Bron: China Daily

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *