iTrends: Slimme logistiek in de lift

De logistiek wordt almaar slimmer. De digitale economie is een heuse driver geworden en almaar meer bedrijven zetten in op artificiële intelligentie. Ook slimme draagbare toestellen worden meer populair. De antitrust waakhond heeft weer een boete uitgedeeld en het lot van Tiktok in de VS is nog onduidelijk. Bij enkele groten rommelt het en we sluiten af met een chipsectie

Slim sorteersysteem te Lanshan (Yongzhou) Foto Peoples Daily Disclaimer

De markt van slimme logistiek die in 2020 33 miljard yuan bedroeg, is toegenomen tot 129 miljard of een jaargroei boven 70%. In slimme magazijnen wordt de vracht gesorteerd en vervoerd door robots en de real-time info wordt getoond op grote schermen. JD.com beschikt te Yiwu over 100 automatische voertuigen in haar opslagplaats. Volgens verantwoordelijke Weng Bo kan het systeem 1500 bestellingen per uur verwerken of driemaal zoveel als anders.

Logistieke firma Wellong Etown bezit een slim online dispatching platform dat verzenders en vrachtwagenbestuurders toelaat om expeditieoplossingen op hun mobiele telefoon te ontvangen. Met een door het bedrijf ontwikkeld satellietpositioneringssysteem kunnen de vertrektijd, locaties en bestemmingen van bestelwagens allemaal worden getraceerd. Voor de laatste mijl levering gebruikt JDLogistics te Shunyi zelfsturende wagentjes die 200 leveringen per dag realiseren. Peoples Daily

Digitale economie een driver

De penetratiegraad van industrieel internet nam toe van 14,6% in 2020 tot 17,5%. Volgens iResearch beliep afgelopen jaar de AI-markt in enge zin 200 miljard yuan en 800 miljard in brede zin.  Een ministerieel actieplan voorziet dat de groei van datacenter rekken tot eind 2023 rond 20 % schommelt. Volgens 36Kr zou de markt van slim transport eind 2023 1000 miljard bedragen. Volgens de China Academy of Information and Communications Technology hebben al 3500 km autowegen een slimme upgrade ondergaan. China Daily

Slimme assistenten gezondheid 

Slimme gezondheidsapparaten zoals fitnessspiegels, slimme armbanden en slimme weegschalen zijn populair geworden. Het jaarlijkse gezondheidsverbruik van de meeste Chinese gezinnen in 2021 varieerde van 500 yuan tot 5.000 yuan. Fitnessspiegels krijgen almaar meer de voorkeur omdat ze toelaten de gefragmenteerde tijd thuis te gebruiken om te trainen. Uit gegevens van iResearch blijkt dat de marktomvang van fitnessspiegels in 2021 30 miljoen yuan bereikte.  In vergelijking met videofitnesscursussen ligt het voordeel van de fitnessspiegel in de real-time interactie en het vermogen om fouten te corrigeren en dit hangt grotendeels af van de AI-bewegingsherkenning en het interactie-algoritme in het product. Slimme armbanden worden gebruikt om de bloeddruk, het zuurstofgehalte in het bloed en de hartslag te controleren. Sommige lagere besturen schenken ze kosteloos aan senioren. Zo kunnen familie, dokters en buurtwerkers de gezondheid van betrokkene in real-time volgen. english.news.cn

Meer bedrijven zetten in op AI

 Volgens een recent Accenture rapport gebruikte in 2021 34% van de onderzochte bedrijven meer dan 30% van hun techbudget voor AI. Tegen 2024 zou dit 64% van de ondernemingen gaan bedragen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij 250 Chinese bedrijven uit 17 sectoren. Volgens het ministerie zijn de kern AI-bedrijven in China 400 miljard waard en in totaal zijn er 3000 betrokken ondernemingen. Tegen 2030 zou de waarde 1000 miljard moeten bedragen.  China Daily

Ferme antitrust boete

De antitrust waakhond heeft de privé China National Knowledge Infrastructure (CNKI) een boete opgelegd van 87 miljoen yuan voor monopolistisch gedrag. De State Administration for Market Regulation (SAMR) preciseert dat dit om 5% gaat van de CNKI jaaromzet. Het platform wordt door de meerderheid van studenten en academici gebruikt om academische artikelen te raadplegen. CNKI plooit zich en zal onmiddellijk 15 rectificatie maatregelen treffen zoals het stoppen van de verplichting van exclusiviteit contracten en 30% minder kosten de volgende 3 jaar. scmp

Tiktok in de VS: verkopen of niet?

*Tiktok onderhandelt met de CFIUS over een globaal plan en oplossing voor het veiligheidsprobleem en dit na twee jaar medewerking met het orgaan. Anderen blijven aandringen op een verkoop van het bedrijf. Wie zal het halen? Tiktok heeft een paar personeelsleden de laan uitgestuurd omdat uit eigen onderzoek bleek dat ze ongepast de privé gegevens van 2 VS-journalisten benaderden. scmp

*Bytedance breidt in China langzaam de dienstverlening uit met het aanbieden van aanroepdiensten voor wagens. Duidelijk is dat Bytedance de 600 miljoen dagelijkse gebruikers wil e-commerce en lokale diensten aanbieden. scmp

Hommeles bij groten

*Volgens Jiemian is BiliBili van plan om in sommige departementen tot 30% van het personeel te laten afvloeien. Ze krijgen een wettelijke ontslagvergoeding maar geen eindejaarsbonus. Technode

*Alibaba CEO Daniel Zang heeft na een grote Alicloud panne te Hongkong zelf het roer van Alicloud overgenomen. Alicloud is niet enkel een departement dat vooruitgaat, maar het is ook de basis van e commerce, de betaalplatformen en logistieke systemen. De voormalige CEO van AliCloud blijft directeur van de onderzoekseenheid DAMO Academie en de chipafdeling.  scmp

*JD.com Stichter Liu Qiandong heeft zijn 40 ondervoorzitters verweten hem de waarheid niet te vertellen. Liu heeft zich weliswaar teruggetrokken, maar controleert wel de Raad van Bestuur. JD.com maakte in september bekend met 11% vooruit te gaan, meer dan de 3% van Alibaba maar minder dan de 65% bij Pinduoduo. ‘Als we zo door gaan’, vervolgde Liu ‘zullen we eindigen als Suning dat momenteel aan een schuldherschikking toe is’. SCMP

*Huawei roterend voorzitter Eric Xu heeft in een eindejaarsmededeling laten weten dat de omzet in 2022 stationair bleef op 639 miljard yuan. Xu beklemtoonde dat Huawei blijvend sterk in O&O zal investeren waarbij hij vooral hoopt op de digitalisatie van de industrie en slimme wagens. scmp

Chips, chips

*Volgens Asia Times hebben de Zuid-Koreaanse chipmakers in het conflict US-China gekozen voor de VS want de publieke opinie is er sterk anti China. Nochtans is China Korea’s voornaamste handelspartner. Zuid-Korea voert zelfs 60% van de chips uit naar de Volksrepubliek en voert 60% van de grondstoffen in uit het land. SK Hynix voorzitter Chey Tae-won heeft beloofd $ 22 miljard te zullen investeren in de VS waarvan 16 miljard in chipproductie. In 2021 kondigde Samsung $17 miljoen bijkomende investeringen in Texas aan en zou er de komende 2 decennia nog 11 andere fabrieken bijdoen ter waarde van $200 miljard. Het stadsbestuur van Wuxi deelt mee dat SK Hynix een investering ter waarde van $3,2 miljard heeft getekend voor de tweede fase van haar fabriek.

*Het Taiwanese TSMC dat beloofde in Arizona twee chipfabrieken te bouwen is van plan om ook in Japan minstens één fabriek te bouwen en in Europa ook één. In China wordt enkel $ 3 miljard geïnvesteerd in de Nanjing fabriek die 28 nm node chips vervaardigt.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *