Meer vrije tijd voor jonge kinderen

Om de leerdruk op jonge kinderen te verminderen verbiedt China vanaf 1 juni nadelige buitenschoolse opleidingen voor hen. Het effect op gespecialiseerde bedrijven wordt al zichtbaar.

Sinds het begin van dit jaar heeft de Chinese overheid het toezicht op buitenschoolse programma’s voor jongere kinderen strenger gemaakt en worden illegale programma’s gestraft. De hoofdstad Beijing sloot alle buitenschoolse programma’s in februari omwille van een COVID-19 opstoot, en laat deze activiteiten sindsdien slechts opnieuw toe na inspectie en aanpassing. Op 1 juni werd de aangepaste wet op de kinderbescherming van kracht. Die verbiedt aan kleuterscholen en buitenschoolse instellingen nog langer lessen te geven op het niveau van de lagere school. De gedetailleerde uitvoeringsbesluiten worden nog uitgewerkt. De wet wil zo de leerdruk op jonge kinderen verlichten. Ze past in een meer algemene strategie voor verlichting van de leerdruk.

De nieuwe regels maken het moeilijk voor bedrijven die zich richten op jonge kinderen om hun activiteiten nog voort te zetten.

Zuoyebang is een van de grotere bedrijven die zich toeleggen op buitenschoolse programma’s. Het is verbonden met Alibaba. Het bedrijf is begonnen met het ontslaan van personeel, hoofdzakelijk de verkopers van buitenschoolse programma’s Yaya. Die zijn specifiek gericht op kinderen van drie tot acht jaar.
Zuoyebang werd overigens al op de vingers getikt; vorige maand kreeg het een boete van 2,5 miljoen yuan (325.000 euro) omdat het de klanten misleidde over de diploma’s van zijn lesgevers en valse beoordelingen op internet plaatste.

Gaotu Group, dat genoteerd wordt op de beurs van New York, is vorige maand gestopt met het inschrijven van jonge kinderen en is van plan 30% van zijn personeel te ontslaan.

In april stopte de staatstelevisie CCTV al met advertenties voor enkele van de grootste bedrijven die online schoolbegeleiding aanbieden. In mei kregen elf bedrijven uit de sector een boete van in totaal 31,5 miljoen yuan (4 miljoen euro) voor bedrieglijke advertenties en fraude met de tarieven.

Bron: Caixin

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *