Toen Trump met zijn tarievenoorlog begon, zijn veel van export afhankelijke Chinese bedrijven voor ernstige uitdagingen komen te staan. Een producent van ingeblikt voedsel in Zhejiang exporteerde 50% van zijn producten naar Europa en de VS. Door de stijging van de tarieven werden bestellingen uit de VS opgeschort. De leiding zat echter niet bij de pakken neer en vond in korte tijd een oplossing. Een verslag van China Central Television (CCTV).

Het aanpassen van de verpakking; foto CCTV (disclaimer)
Het bedrijf
In het magazijn van Zhejiang Tiantong Food Co., Ltd. zag de verslaggever een grote hoeveelheid ingeblikte producten in Engelstalige verpakkingen, die oorspronkelijk op het punt stonden naar de Verenigde Staten te worden verzonden. Een directeur vertelde de verslaggever dat de onderneming vorig jaar net door de Amerikaanse Food and Drug Administration was goedgekeurd, waardoor de bestellingen van Amerikaanse klanten sterk toenamen. Oorspronkelijk dachten ze dat de export een grote sprong zou maken, maar ze hadden niet verwacht dat de Verenigde Staten waanzinnige tarieven zouden opleggen.
Li Pichong, directeur van Tiantong Food: ‘In het begin was het tarief 10%, maar toen steeg het plotseling tot 145%. Op dat moment waren we echt stomverbaasd. De bestelde goederen werden op verzoek van de klant niet verzonden. We konden het ons niet kunnen veroorloven om de goederen op deze manier te verzenden. De achterstand van de verkoop was bijna 3000 ton, ter waarde van meer dan RMB 20 miljoen.’
Netwerken
Om de dreigende ellende: een inventaris met een waarde van tientallen miljoenen, de sluiting van productielijnen en krapte in de kapitaalketen, het hoofd te bieden, heeft match making van de lokale overheid voor een keerpunt gezorgd.
Niu Chunmin, directeur van het E-commerce Development Centre van het Economic and Information Technology Bureau van Kaihua, de county (xian) van Tiantong Food: ‘Meer dan 90% van de exportproducten wordt naar de Verenigde Staten uitgevoerd. Op dat moment vonden we een manier om zijn producten snel te verkopen door een omzet van export naar binnenlandse verkoop.’
Li Pichong ging persoonlijk met zijn blikken naar een dochteronderneming van Sinopec (China’s topproducent en handelsbedrijf in aardolie) in Hangzhou, de hoofdstad van Zhejiang. Het duurde slechts 7 dagen om de producten, en niet alleen die van Tiantong Food, in de schappen van meer dan 130 winkels in de provincie Zhejiang te krijgen.
Van benzine naar voedsel
Hier is een extra uitleg voor de Europese lezer nodig. De reden om Sinopec te kiezen is dat Sinopec de allergrootste speler in de Chinese tankstationsmarkt is. Chinese tankstations zijn alle voorzien van een kleine supermarkt voor het gemak van de reizigers. Sinopec is daardoor ook een machtige speler in de Chinese detailhandel geworden.
Yang Xu, plaatsvervangend algemeen directeur van Zhejiang Yijie Branch van China Petrochemical Sales Co., Ltd.: ‘In het verleden duurde het minstens een maand vanaf de introductie door een leverancier tot het plaatsen van de goederen in de schappen. In dit geval wilden we deze exporteurs zo snel mogelijk helpen.’
Problemen en oplossingen
Allereerst moesten de labels van de blikken vervangen worden, omdat die niet aan de eisen van de binnenlandse verkoop voldeden. Echter, ook daarna kwam de verkoop aanvankelijk niet van de grond.
Yang Xu: ‘In het begin verliep de verkoop niet goed. Op de eerste dag was het totale verkoopvolume ongeveer 70 blikken. De producten waren goed, maar de klanten zochten goedkope producten.’
Li Pichong was ondanks de goede samenwerking niet gerust. De eerste partij exportblikken bestond uit grote verpakking voor Amerikaanse supermarkten, die minder geschikt waren voor binnenlandse consumenten. De producenten en het personeel van de winkels pasten de verkoopmethoden actief aan. Met het ‘afslanken’ van de verpakking tot een aanbieding van RMB 100 per 3 blikken, plus nadruk op ‘internationale kwaliteit’, kwam de verkoop uiteindelijk toch op gang.
Huidige situatie
Het aantal blikken met Engelse labels in de opslag is aan het afnemen. Deze worden door nieuw ontworpen ‘nationale’ (guochao) verpakkingen vervangen. Terwijl ook de Zuidoost-Aziatische markt afgetast wordt, versnellen Tiantong Food en andere bedrijven hun de doorbraak op het ‘lokale traject’. Op dit moment bieden grote e-commerceplatforms als Jingdong of TMall ook actief hun kanalen aan. Tiantong Food is van plan nieuwe producten te ontwikkelen die geschikt zijn voor de binnenlandse markt en de oorspronkelijk geplande uitbreiding van de productiecapaciteit voor buitenlandse handel zal ook worden omgezet naar de binnenlandse markt.
Li Pitong: ‘Ik ben vol vertrouwen. Er zijn geen grote problemen meer. Ik zal slagen. De VS is niet meer zo belangrijk voor ons. We vinden wel andere landen voor de export. We hebben bovendien een bevolking van meer dan een miljard met een grote consumptiekracht.’
Nawoord
Dit bericht komt net na de bekendmaking dat de tarievenoorlog (waarschijnlijk) weer enigszins teruggedraaid gaat worden. Denk echter niet dat dit een terugkeer naar af betekent. De casus in dit artikel geeft een helder inzicht in de manier waarop China zich op dit soort aanvallen voorbereidt: een communautaire diffuse cultuur waarin de overheid waar nodig leiding geeft. Ook wanneer een bedrijf als Tiantong Food weer naar de VS kan exporteren, zal het nooit meer zoveel aandacht en middelen op deze markt concentreren.
Bron: CCTV