Vrouweneconomie in China

Vandaag is het internationale vrouwendag en er is geen land waar dat zo uitbundig gevierd wordt als in China. Echter, vrouwen worden de laatste tijd in China steeds vaker als een groeiend marktsegment gezien. In dit artikel introduceer ik een nieuwe trend: voedingsproducten speciaal voor vrouwen.

Advertentie van zwaluwnesten van Yanzhiwu; foto Yanzhiwu (disclaimer)

De helft van de hemel

Mao Zedong heeft gezegd dat ‘vrouwen de helft van de hemel dragen’. Dat waren geen lege woorden. Ondanks dat ook in China wel klachten gehoord worden dat vrouwen het moeilijker hebben op de arbeidsmarkt, laat de praktijk zien dat vrouwen in vrijwel alle beroepen aanwezig zijn, ook in beroepen die bij ons nog steeds als typisch mannelijk gezien worden. In de jaren tachtig gaf ik seminars voor brouwers in China en was verbaasd over het aantal vrouwelijke brouwmeesters. Terug naar heden bleek bij een telling uit 2022 dat China 92 vrouwelijke miljardairs kende, de tweede ter wereld (na de VS).

Zij-economie

Zoals elke samenleving waren in China de verschillende voorkeuren wat betreft voedsel tussen mannen en vrouwen al eeuwenlang een onderwerp van discussie. Ook worden sommige gerechten al eeuwenlang speciaal voor vrouwen bereid. Zwaluwnesten (de nesten van de zeezwaluw) zijn een mooi voorbeeld. Men gelooft dat ze goed zijn voor iemands teint. De hoofdfoto bij dit artikel is een advertentie van Yanzhiwu (letterlijk: ‘zwaluwhuis’), de leidende producent van zwaluwnestproducten in China. Deze laat er geen twijfel over bestaan dat het een product is voor vrouwen met een goede smaak. Meer recent zijn er echter voedingsmiddelen gelanceerd in China die zijn gepositioneerd als typisch voor vrouwelijke consumenten. Vrouwelijke consumenten zijn zo waardevol geworden, dat Chinese marketeers beginnen te praten over ‘zij economie’ (ta jingji) als een aparte marktsegment.

Fruitgelei

Fruitgelei in plastic cups; foto Xizhilang (disclaimer)

Op het gebied van snacks is fruitgelei een product dat in China bijna volledig door vrouwen geconsumeerd wordt. Onlangs hebben sommige fabrikanten, zoals marktleider Xizhilang, innovatieve gezonde versies ontwikkeld. Er is nu gelei met stukjes fruit om het fruitgehalte tot 25% te verhogen, of gelei op smaak gebracht met bloemen of traditionele Chinese medicinale (TCM) kruiden. Om maar een paar veel gebruikte te noemen: rode dadels of gojibessen voeden qi (de levensstroom) en bloed,. Mungbonen en witte schimmel ontgiften de darmen en gaan de veroudering tegen. Zwarte sesamzaadjes houden je haar zwart.

Lijn

Advertentie van Better Me kipfilets; foto Jingdong (disclaimer)

Ook producten met minder calorieën vormen een belangrijke groep. In China worden deze hoofdzakelijk door vrouwen gekocht. Deze in deze advertentie aangeprezen kant-en-klare ‘watergebakken’ kipfilets van Better Me zijn geschikt voor iedereen, maar de advertentie is zichtbaar op vrouwen gericht. Het proteïntegehalte en aantal calorieën staat vermeld.

 

Zij en hij

Oreo in mannelijke en vrouwelijke versies; foto Oreo (disclaimer)

De conventie blauw voor mannen roze voor vrouwen wordt ook in China vaak gebruikt om producten voor een van de sexen aan te geven, zoals deze versies van Oreo koekjes. De blauwe versie wordt aangeprezen als ‘suikervrij en rijk aan vezels’. De roze versie heet ‘dun en licht krokant met een rozensmaak’. Wij zouden ‘rijk aan vezels’ met minder calorieën associëren en dus verwachten dat deze versie voor vrouwen bestemd zou zijn. Chinezen zien dat kennelijk anders. Mengniu Dairy heeft een zoete melkdrank gelanceerd onder het merk Tianxiaohai. Ook die is beschikbaar in afzonderlijke vrouwelijke (roze) en mannelijke (blauwe) verpakkingen.

Cosmetische voeding

Collageenyoghurt van Sanyuan; foto Sanyuan (disclaimer)

De nieuwste ontwikkeling in deze trend is ‘cosmetische voeding’. Een mooi voorbeeld is collageenyoghurt van Sanyuan (Beijing). Collageen is goed voor je huid; dat is oud nieuws. In plaats van veel geld uit te geven aan een dure crème, kun je de dag nu beginnen met een portie YO Collageen Yoghurt van Sanyuan, met als merknaam Collageen Dagboek (jiaoyuan riji). Elke verpakking bevat 1250 mg collageen. De twee smaken, perzik-lychee-jasmijn en druif-granaatappel-roos, bevatten weer kauwbare fruitpulp.

Bron: onderzoek van de auteur, finews-asia.com.

Print Friendly, PDF & Email